
JPRS-TTP-88-015 
2 DECEMBER 1988 

^JPRS Report— 

Jtpprovsc'  '•-■•  ;<ubiK   ;«i<?..i*e; 
Etotributien rjaiiniited 

—»———^» ■■»«■'»»»■ i   ■ 

Telecommunications 

^r 

REPRODUCED BY 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
QPmÄ.J£C!lNICAL INFORMATION SERVICE SPRINGFIELD, VA. 22161 

LSXIC ^JALEFY INSPECTED 3 



Telecommunications 

JPRS-TTP-88-015 CONTENTS 2 DECEMBER 1988 

CHINA 

XINHUA Official Explains New Transmission   fZHONGGUO JIZHE 15 Oct]   1 
Sichuan Satellite Ground Station in Operation   fCEI Database]  2 
Reporters Visit Xichang Satellite Launch Center   [Hong Kong HSIN WAN PAO 14 NovJ  2 
New Rockets, Satellite Scheduled for Launch   [Hong Kong TA KUNG PAO 13 NovJ  3 
Price of Satellite Launches May Be Increased   [Tokyo KYODOJ  3 
Tibetan Telecommunications Lines Begin Operation   [Lhasa Radio]  4 

EAST ASIA 

HONG KONG 

BBC Proposes 24-Hour Radio Broadcasts   [HONGKONG STANDARD 24 Nov]  5 
Asiasat To Increase Communications With Mainland   [HONGKONG STANDARD 24 NovJ  5 
British Telecom Putting Regional Headquarters Here 

[SOUTH CHINA MORNING POST 14 Oct]   6 
New Fibre Cable Telecom Link to Guangdong Opened 

[SOUTH CHINA MORNING POST 22 Oct]   6 
Cable-TV Bidding Situation, Franchise Selection Discussed  7 

Withdrawal of Bidders   [SOUTH CHINA MORNING POST 26 Oct]  7 
Anticorruption Unit's Role   [SOUTH CHINA MORNING POST 26 Oct]  8 

Two TV Stations Win Approval of 12-Year Licenses   [SOUTH CHINA MORNING POST 20 Oct] ... 9 

TAIWAN 

Policy Group for Use of Satellites Formed   [Hong Kong ZHONGGUO TONGXUN SHE]  10 

NEAR EAST & SOUTH ASIA 

BANGLADESH 

President Inaugurates New Transmitter 11 Nov 11 

LIBYA 

Telecommunications Projects Completed in Al-Marqab   [AL-FAJR AL-JADID 11 SepJ  11 

SAUDI ARABIA 

Official Discusses Satellite Telecommunications Links   [ARAB NEWS 13 Oct] i... 12 

WEST EUROPE 

EUROPEAN AFFAIRS 

EUREKA HDTV Project To Demonstrate European Standard System 
[DuesseldorfVDlNACHRICHTEN 12AugJ ' 13. 

1 ' I ! i 

FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY ! .     / 

Failure of TV-Satellite Project Due to Human Error   [DER SPIEGEL 26 SepJ  ...1...J .....i. 14 
Bundespost To Create Mobile Telephone System   [DER SPIEGEL 31 Oct]  /. J.....L. 14 



JPRS-TTP-88-015 
02 DECEMBER 1988 2 

FINLAND 

Communications Minister Given Greater Authority   [HELSINGIN SANOMAT 21 SepJ  16 
Paper Urges Efforts To Increase Phone Competition   [HELSINGIN SANOMAT 22 SepJ   17 

FRANCE 

Ericsson Wins Contract for Mobile Phone System   [Stockholm DAGENS NYHETER 26 SepJ   17 
Matra-Ericsson, Alcatel Contract for Pan-European Radiotelephone   [LE FIG-ECO 28 Sept]   18 

NORWAY 

Government Agency Gives EB Phone Contract To Aid Industry   [AFTENPOSTEN 9 SepJ  18 

SPAIN 

National Telecommunications Plan Previewed   [DIARIO 16 2 Sep] 19 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 CHINA 

XINHUA Official Explains New Transmission 
OW2611211088 Beijing ZHONGGUO JIZHE 
in Chinese No 10, 15 Oct 88 p 33 

[Interview by Wen Lu with a senior official of the 
XINHUA NEWS AGENCY: "Why Is It Necessary To 
Have a Special Transmission Circuit for Radio and 
Television Stations?"] 

[Text] Beginning on 12 September, a large screen display 
has allowed people walking east of Beijing Station to 
read the latest domestic and international news trans- 
mitted constantly by the XINHUA NEWS AGENCY. At 
the same time, Chinese radio and television stations 
across the country are able to receive a variety of news 
broadcast by XINHUA at any time. The new special 
transmission line for radio and television stations and 
news service through the big screen represents both a 
major achievement in the reform of journalism under- 
taken by XINHUA, and a new page in China's journal- 
istic and media undertakings. This is an endeavor to 
modernize broadcasting. In this connection, this 
reporter interviewed a senior XINHUA official about 
the following questions of public interest. 

Question: What is a special news transmission circuit for 
radio and television stations, and why is it necessary to 
open this new service? 

Answer: The special news transmission circuit is an 
independent broadcasting line through which XINHUA 
uses modern means to transmit news exclusively for 
Chinese radio and television stations. 

The new transmission line is a major step undertaken by 
XINHUA to reform its news service. Due to the limita- 
tions of technical equipment and the old news formula, 
XINHUA'S domestic transmission used to serve mainly 
newspapers, and the same news service was transmitted 
to radio and television stations. Hence, their special 
needs were neglected. In the course of reforming jour- 
nalism, we feel it necessary to foster a new concept of 
targeting our news service to different mass media and to 
provide the service not only for newspapers but also for 
radio and television stations. We have opened up differ- 
ent news transmission lines to serve different mass 
media and provided "products" suited to their needs. 
This is the direction of XINHUA'S news service. 

Question: Does the opening of the special transmission 
line for radio and television stations represent a reform 
of XINHUA'S old news service system? 

Answer: You could say that. In the past, as newspapers 
formed the mainstream of China's mass media, we had 
practiced, since the 1950's, a system of transmitting news 
through three lines to the central, provincial, and local 
newspapers for several decades. Since the early 1980's, the 
journalistic undertaking has advanced vigorously in 
China. Radio and television stations in particular have 
mushroomed, covering a much wider audience than the 

newspapers. In view of this, it is imperative to restructure 
XINHUA'S news service so as to ensure that our coverage 
reaches every corner of the journalistic front. 

Question: What are the differences in contents between 
the special transmission for radio and television stations 
and the existing "XINHUA NEWS SERVICE" (called 
"major broadcast" for short)? 

Answer: The special transmission is an independent 
news service based on the special characteristics of news 
reports used by radio and television stations. This spe- 
cial transmission circuit is XINHUA'S fourth news 
broadcast line. All editorial departments have set up an 
editorial room and assigned special personnel to compile 
and edit special radio and television news reports. All 
XINHUA branches in China and some abroad also 
compile news reports especially for radio and television 
stations. These organizational measures have ensured 
the quality of the special news transmission for radio and 
television stations. 

As radio and television broadcasts are received by an 
extensive audience, radio and television stations are 
required to cover a great variety of topics. They are also 
required to report news promptly and to provide a host of 
information in their news programs many times daily, and 
to give continuous coverage of major events and accidents. 
Their news reports should be written in brief and lively 
language as the time for each program is limited. We 
should further study these special characteristics of radio 
and television broadcasts while learning from our counter- 
parts in radio and television stations about writing news 
reports suitable for their needs so as to make the news 
service appropriate for this special transmission. 

All major domestic and international news reports shall 
be carried by the special transmission line for radio and 
television stations. Therefore, its contents are basically 
the same as those of the "major broadcast," except that 
news reports are transmitted more promptly and in more 
concise language on the special line, and they cover a 
greater variety of topics and provide more information. 
On average, between 120 to 150 items averaging 200 
characters per item are transmitted daily. The number of 
items will be gradually increased. 

Question: Is the transmission time for the special circuit 
for radio and television stations the same as that for the 
"major broadcast?" 

Answer: No. In order to accommmodate some radio and 
television stations' round - the - clock operations and 
news reports, this special news service is transmitted 
from 0500 to 2400 [2100 to 1500 GMT] daily. The hours 
may be extended in the event of major news. The service 
will also carry a series of follow - up reports on major 
events and accidents so that radio and television stations 
can keep their audience informed of the development of 
events. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 CHINA 

Question: Would you please give a briefing on the system 
of XINHUA news transmitted on the big screen at 
Beijing Station? 

Answer: This is China's first outdoor highly luminous 
news reporting system. On a space 41.6 meters square, 
the big screen can display highly luminous characters 
and pictures with musical accompaniments and in vari- 
ous forms. It can also broadcast picture recordings and 
relay television programs. The reception is good both 
day and night. Major domestic and international news 
reported are transmitted by XINHUA on the screen 
from morning until night. 

The system of transmitting news on the screen is an 
effective way of bringing XINHUA news service directly 
to the masses. In order to set up a quick XINHUA hews 
transmission network, the China National Corporation 
for the Promotion of Journalism will set up a computer- 
ized rapid display system on big screens in Shanghai and 
other major cities. 

Sichuan Satellite Ground Station in Operation 
HK2811124088 Beijing CEI Database 
in English 28 Nov 88 

[Text] Chendu (CEI)—Xichang Satellite Communica- 
tion Ground Station of the Sichuan Communication 
Satellite Launching Center has recently passed the exam- 
ination to join the network of the International Satellite 
Organization. 

The ground station has been offically put into operation 
and has begun to take charge of communication and 
control of domestic satellites. 

The 13-meter high ground station will provide service 
for launching satellites from home and abroad. The 
ground station will also be widely used in space, aviation 
and telecommunication sectors. 

The ground station had previously undergone 100 con- 
secutive hours of test. It had met all requirments and was 
proved reliable. 

Experts from the international satellite organization 
tested the station in various items. The test showed that 
the station reached all required standards. 

Reporters Visit Xichang Satellite Launch Center 
HK1511134188 Hong Kong HS1N WAN PAO 
in Chinese 14 Nov 88 p 9 

["Newsletter" by staff reporter Chen Su-chuan (7115 
4790 1227): "Hong Kong Reporters Are Invited to the 
Xichang Satellite Launching Center"] 

[Text] In talking about Sino-foreign cooperation in the 
launching of satellites, Xichang Satellite Launching Cen- 
ter Deputy Director Wang Yongde disclosed that China 
and Brazil are cooperating in the study and manufacture 

of satellites that can detect resources in the earth. In 
addition, the Australian Government also plans to buy 
two communications satellites from the United States 
and deliver them to China for launching, but the plan is 
still under discussion. 

The Asian Satellite No 1, an international communica- 
tions satellite jointly undertaken by the China Invest- 
ment and Trust Technology Corporation, the British 
Cable and Wireless, and Hong Kong Hutchison Wham- 
poa, will be launched from this center next November, 
with the approval of the U.S. Congress. 

The Xichang Satellite Launching Center is one of China's 
three satellite launching centers responsible for launching 
foreign satellites. When a group of reporters was being 
shown around the satellite launching center, Sectional 
Deputy Chief Qi Lianglin said that a satellite testing 
workshop had been built. This workshop is one of the 
facilities for launching foreign satellites; it is worth tens of 
milions of yuan and has reached international testing 
standards. However, it is temporarily "empty." Foreign 
experts will bring along the necessary instruments when 
they come to assist the center in launching satellites. If 
everything goes smoothly, the Asian Satellite No 1 will be 
the first satellite to make use of this workshop. 

The Xichang Satellite Launching Center is situated in 
Liangshan Autonomous Prefecture, Sichuan Province. It is 
divided into six large sections: testing and launching; 
command and control; tracking and surveying; communi- 
cations; meteorological; and service. This center uses the 
Changzheng No 3 rocket system, first operational in the 
1970s, to launch synchronous and communications satel- 
lites. 

Some of the center's equipment was made by China and 
some was imported. For example, there are two antennas 
on the communications system. The one with a diameter 
of 13 meters was manufactured by the Nanjing Electrical 
Engineering Technological Research Institute, and the 
other was imported from Japan. 

The rocket launches that we frequently see on television 
occur at this launch site. Before a rocket is launched, it 
must be given horizontal tests in the workshop. Then it 
is transported to the launch site, where it undergoes 
vertical testing. Only then is it launched. Seventy or so 
meters long and weighing over 200 tons, the Changzheng 
No 3 rocket is divided into three stages. The bottom 
constitutes the first stage, which is the longest. The fuel 
contained in this stage can drive the rocket to an altitude 
of 35,700 km. The third stage, which we generally call 
the "rocket head," carries a satellite inside of it. When it 
reaches a certain designated point, the ground commu- 
nications center opens the capsule to let the satellite go 
into orbit. The entire rocket is fiber-made. Each stage 
automatically drops off after use. But there is no need for 
people to worry, for the fragments will not fall on 
important cities like Guiyang, Xiamen, or Kaohsiong. 
The rocket can be detonated if it goes out of orbit or if an 
"uncontrollable" fault occurs. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 

CHINA 

The 76-meter high launch pad was built in 1978. Before 
a rocket is launched, everyone within a radius of 2 km is 
evacuated for their safety. The launch site is surrounded 
by mountains, where personnel can take cover in case of 
emergency. One side of these mountains has been left 
barren by the fires that blaze out of the rockets upon 
launching. The air conditioning system near the launch 
site is destroyed every time a rocket is launched and is 
reinstalled after the launching. When a rocket is 
launched, the sound volume reaches 200 decibels. 

This center launches five or six satellites a year. It 
launched a communications satellite on 7 March of this 
year and will launch a stand-by satellite for it in December. 

The Xichang Satellite Launching Center is surrounded 
by steep mountains. This area was previously used for 
military purposes. The original purpose in building the 
launching center here was to prevent destruction, but 
there is no longer any need for such measures because 
military science has developed rapidly, Qi Lianglin said. 
Now the problem is the great difficulty of transporting 
the rockets from their place of manufacture in Shanghai 
to the launching center, which is located in Sichuan. 
However, there are no plans to move it somewhere else. 
Anyway, there are quite a number of satellite launching 
centers in China, and they all have their advantages and 
disadvantages. This launching center will be opened to 
tourists next year. 

New Rockets, Satellite Scheduled for Launch 
HK1411031388 Hong Kong TA KUNG PAO in 
Chinese 13 Nov 88 p 1 

[Report: "China Developing New Changzheng Rocket; 
Another Telecommunications Satellite To Be Launched 
Next Month"] 

[Text] Xichang Satellite Launching Center is to launch 
another geostationary telecommunications satellite as a 
backup to the practical telecommunications satellite 
launched on 7 May this year, as disclosed by China's 
Xichang Satellite Launching Center Deputy Director 
Wang Yongde [3769 3057 1795] to a group of Hong 
Kong and Macao reporters who visited the center not 
long ago. A new type of rocket in the Changzhen rocket 
series for launching the satellite is under development. 

Lieutenant Colonel Qi Liangling [2058 7022 2651], who 
accompanied Wang Yongde told the reporters that the 
launching of an additional satellite as a backup is inter- 
national practice. Should!something go wrong in the 
satellite launched earlier, the additional satellite would 
promptly take its place, preventing blackout and main- 
taining normal telecommunications operations. Qi Lian- 
glin was deputy chief of the foreign affairs department 
under Xichang Satellite Launching Center. 

Wang Yongde added, the Changzheng-III rocket will 
continue to be used in launching the additional satellite. 
Both the rocket and the satellite have already been 
delivered to the center; close examination and final 
testing are now under way. 

The most recent launch of a satellite by China took place 
on 8 September from Taiyuan. It was a solar-synchro- 
nous satellite for meteorological purposes. 

Wang Yongde pointed out that each of China's three 
satellite-launching centers, located in Taiyuan, Xichang, 
and Jiuquan, has its work foci. At present, China is 
developing another type of rocket in the Chengzhen 
series, aside from the Changzheng-IV rockets. 

Regarding the launching of "Asia Satellite-I" entrusted 
by Cable and Wireless Public Limited Company of the 
United Kingdom, CITIC Technological Corporation 
[Zhong Xin Ji Shu Gong Si 0022 0207 2111 2611 0361 
0674], and Hutchison Whampoa ltd., Qi Lianglin said 
that, if everything goes smoothly, it will have been 
completed by the end of next year, two or three months 
ahead of schedule. Earlier, it was reported that the 
launching would take place in early 1990. 

The construction of the whole range of equipment for 
launching the foreign satellite and the workshop for 
testing the satellite are already completed. According to 
Qi Lianglin, Asia Satellite I will probably be the first to 
use this workshop. The workshop is as large as a basket- 
ball court, with independent design for security pur- 
poses. It was built in one year, and its cleanliness is up to 
world advanced standards. 

Wang Yongde stressed that China's undertaking the 
satellite-launching operation is only a supplement to the 
world's satellite-launching market. Raw materials are 
cheap and the labor cost is low in China. According to 
usual practice, a preferential price will be offered when it 
enters the market for the first time. 

Xichang Satellite-Launching Center was inaugurated in 
the 1970s; it is located in Liangshan Yi Autonomous 
Prefecture, Sichuan. It lies in a strip of valley in the 
hinterland of Daliangshan, surrounded by hills in a very 
precipitous terrain. The valley is called by the local 
people as "Goat Ravine," while foreigners calling it 
"mysterious gorge." Since 1984, Xichang has success- 
fully launched four satellites. 

Price of Satellite Launches May Be Increased 
OW1611114188 Tokyo KYODO in English 1116 GMT 
16 Nov 88 

[Text] Beijing, Nov. 16 (KYODO)—China may raise the 
prices of its launch services for foreign satellites, criti- 
cized in the past by the United States as being too cheap, 
space industry officials said Wednesday. 

China has come under criticism from the U.S. Govern- 
ment for offering cut-price satellite launches which 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 CHINA 

Washington said were kept artificially cheap by state 
subsidies and were competing unfairly with Western 
companies offering similar services. 

China denied the charges, saying that low costs and 
cheap labor were the reasons they could provide an 
economical service. 

A spokesman for the Great Wall Industry Corporation 
which sells the launch service to foreign customers said 
Wednesday that the cheap rates were only a sales tactic 
and that prices would rise later. 

"When the European Ariane and the American shuttle 
were first launched, they also offered cheap rates," an 
official from the company said at the Asiandex Defense 
Exhibition currently being held in Beijing. 

"We are only offering cheap rates so we can establish our 
reputation in the market. Later on we will raise our 
prices," he said. 

A full range of China's rocket launchers is on offer at the 
exhibition in Beijing, including the two-stage Long 
March 2E which is still under development and sched- 
uled to go into service in 1990. 

Tibetan Telecommunications Lines Begin 
Operation 
HK1811051388 Lhasa Tibet Regional Service in 
Mandarin 1130 GMT 16 Nov 88 

[Text] The Lhasa-Xigaze and Lhasa-Nyingchi satellite 
telecommunications   lines   began   operation   on    15 

November. A reporter attended the ceremony held in the 
Xigaze ground satellite telecommunications station to 
mark the operation of the lines. It was learned from a 
phone call that regional People's Congress Standing 
Committee Vice Chairman Sengqen Lozong Gyanin- 
cain, regional people's government vice chairmen 
Puquin and Gyibug Puncog Cedain, and the leading 
comrades of departments concerned, including Lhasa 
City Posts and Telecommunications Bureau, had 
attended the ceremony. 

Through the satellite telephone, Vice Chairman Puquin 
extended earnest greetings to the responsible comrades 
of Xigaze and Nyingchi and the engineers, technicians, 
and working personnel who had taken part in the instal- 
lation of the two satellite telecommunications lines. 
Through the satellite telephone, he also inquired about 
the situation in agricultural and livestock production 
and in the current large-scale inspection of tax, finances, 
and prices in these two places. The sound over the phone 
was very clear. 

According to a report, a total of some 2.7 million yuan 
was invested in these two satellite telecommunications 
stations, which can handle such telecommunications 
tasks as phone calls and phototelegraph, and [words 
indistinct] of the 1980s. The operation of the two satel- 
lite telecommunications lines marks [words indistinct] 
in the satellite telecommunications cause of our region. 
At present, except for the two prefectures, Shannan and 
Nagqu, the other [word indistinct] prefectures of our 
region have satellite telecommunications lines. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 EAST ASIA 

HONG KONG 

BBC Proposes 24-Hour Radio Broadcasts 
HK2411014288 Hong Kong HONGKONG 
STANDARD in English 24 Nov 88 p 5 

[Article by Victor Agustin] 

[Text] The British Broadcasting Corporation's (BBC) 
proposed 24-hour radio service is likely to be launched 
early next year. 

"In principle we think it's a reasonable idea," a govern- 
ment official familiar with the negotiations said yester- 
day. 

"No final decision has been taken at the moment," the 
official said. 

But talks with London officials were continuing, he 
added. 

"There are no major sticking points. We are just really 
discussing what sort of things we want to see on the 
service," the official said. 

The government would announce its decision this year, 
the official said. 

The Beeb, as BBC is affectionately known, already 
broadcasts about 10 xh hours here on Radio 3 and Radio 
5 of the government-owned Radio Television Hong 
Kong (RTHK). 

The Administrative Services and Information Secretary, 
Mr Peter Tsao, had said earlier that a separate frequency 
for the BBC may be granted—the sixth channel of 
RTHK. 

With the reallocation of the radio frequencies, two spare 
AM frequencies have become available for radio broad- 
cast. One has already been allocated by the Government 
to the emergency radio, a station devoted mainly to news 
and public service announcements. The other is likely to 
go to the BBC. 

The military station BFBS (British Forces Broadcasting 
Service) will be given a lower frequency starting in 
October 1989. 

BFBS's new general manager, Mr Brian Hamilton, said 
the station would still broadcast round-the-clock to mil- 
itary stations. 

He said the British military authorities and the Hong 
/ Kong Government had already discussed details of 

BFBS's scaled-down operations. 

A possible stronger BBC presence in Hong Kong comes 
as China opens its doors to the international media. 

In September 1987, the BBC launched a more powerful 
transmitter in Hong Kong specifically beamed to the 
mainland after receiving assurances that it would be 
"business as usual" even after the territory is handed 
back to Beijing in 1997. 

The relay station in Tsang Tsui, in Tuen Mun beams 
Mandarin and English programmes from Britain 
through two 250-kilowatt transmitters. 

The Tsang Tsui station has also improved reception in 
Japan and Korea, which in the past had been served by 
a BBC relay station in Singapore. 

Asiasat To Increase Communications With 
Mainland 
HK2411014888 Hong Kong HONGKONG STANDARD 
in English 24 Nov 88 p 2 

[Article by Winnie Fu] 

[Text] The 1990 launching of Asiasat, Asia's first domes- 
tic satellite, is expected to vastly increase communica- 
tions transfer between Hong Kong and China. 

The satellite will make it possible for major cities 
throughout the mainland to link up with Hong Kong's 
telephone, facsimile, broadcasting, and television net- 
works. 

Mr Robin Maule, group planning director of Hutchison 
Telecommunications, said the links should bring the 
territory less expensive and more convenient service. 

Many Hong Kong financial institutions, broadcasting 
companies and shipping concerns will also look to the 
system to enhance business penetration of China. 

The satellite will be able to carry voice and data infor- 
mation to and from China and the southeast Asian 
region through cheaper, smaller and more effective 
ground stations than at present. 

Asiasat is owned by a consortium comprising Hutchison 
Whampoa, China's state-owned investment arm China 
International Trust and Investment Corporation 
(CITIC) and Cable and Wireless, the parent company of 
Hong Kong Telecommunications. 

The satellite's 24 transponders will be able to carry 
signals resembling 24 TV channels, each equivalent to 
600 voice channels. 

Mr Maule said signal beams would reach four regions: 
China and surrounding countries, the Philippines, Thai- 
land and Pakistan. 

Although its capacity is half that of more advanced 
satellites, Mr Maule said Asiasat would be more concen-' 
trated and more powerful, providing high quality trans- 
missions. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 EAST ASIA 

It would also provide easy access for the territory's 
planned cable television network, which Mr Maule said 
would likely use the satellite to transfer broadcast mate- 
rial more conveniently from China. 

New Fibre Cable Telecom Link to Guangdong 
Opened 
55400008a Hong Kong SOUTH CHINA MORNING 
POST in English 22 Oct 88 p 5 

Licences to operate a second telecommunications net- 
work and a cable TV system are open for tender. 

[Article by Tim Metcalfe: 
Mainland Opened"] 

'New Telephone Link to 

British Telecom Putting Regional Headquarters 
Here 
55400007b Hong Kong SOUTH CHINA MORNING 
POST in English 14 Oct 88 p 4 

[Article by Lulu Yu: "Telecom Giant Makes HK Its 
Regional Office"] 

[Excerpt] In a bid to enhance its position in Asia, 
telecommunications giant British Telecom yesterday 
upgraded its Hongkong office into its regional headquar- 
ters. 

Mr John King, managing director of BT's overseas 
division, said Hongkong was an ideal launching base for 
the company, which planned to invest several hundred 
million dollars in the region over the next 5 years. 

"We see Hongkong as much more than a stepping stone 
to Asia," said Mr King. "The marketplace here is both 
dynamic and diverse and represents a huge opportunity 
for us to establish and expand our business." 

While BT has no substantial interests in the territory 
other than the marketing and sale of computerised 
trading systems for financiers, it is in partnership with 
local tycoons Mr Li Ka-shing and Sir Run Run Shaw in 
the contest to introduce cable television into Hongkong. 

The government has invited tenders for franchises to 
operate cable TV network and programming, and the 
deadline for submissions has been set at the end of 
February. 

BT, one of the world's largest telephone operators, is a 
major shareholder in Hutchison Cable Vision, the Li 
Ka-shing led-consortium bidding for the franchises. 

The government's decision to prevent Hongkong Tele- 
communications from operating cable TV has left the 
Hutchison-Bt alliance the strongest consortium bidding 
for the cable TV franchises. 

It is understood that the Hutchison-led consortium is 
looking for new foreign partners to enhance its prestige 
and expertise, and at least one mainland company, the 
Chinese International Trust and Investment Corpora- 
tion, has been mooted as a partner. 

[Text] Acting Governor Sir David Ford yesterday 
opened a new $93.6-million telecommunications link 
between Hongkong and Guangdong. 

The state-of-the-art optical fibre cable system has been 
heralded as a major milestone in communications 
between the territory and China and will carry high- 
quality telephone, facsimile, computer and TV signals to 
Guangdong. 

The 247-kilometer line was installed by Cable and Wire- 
less (HK) and the Guangdong Post and Telecommuni- 
cations Administrative Bureau (GPTB). 

The system, supplied by GEC and Pirelli, boasts 46,000 
voice channels—the largest of its kind in the world and 
the first into China. 

Inauguration ceremonies were conducted simulta- 
neously in Hongkong and Guangzhou. The two cities 
created telecommunications history with a live televi- 
sion link-up through the system. 

Cable and Wireless (HK) managing director Fung Hak- 
ming hailed the opening as a "giant step in Hongkong's 
communications capabilities." 

The system would meet a "tremendous growth in 
demand" for phone links between Hongkong and 
Guangdong. 

Telephone calls to China last year increased by 75 per 
cent and represent a quarter of all outgoing calls from 
Hongkong. 

Two years ago there were only 23.9 million minutes of 
long-distance phone calls between the two cities. Last 
year that figure leapt to 142 million minutes—or the 
equivalent of a conversation lasting 270 years. 

Mr Fung said: "Telephone communication with China 
has become increasingly important, especially as Hong- 
kong continues to play a major role in China trade." 

The deputy director of GPTB, Mr Yang Peilin, said: 
"The system will no doubt help bolster economic devel- 
opment in the two territories. 

"The project further enhances our friendship and opens 
further avenues for future co-operation." 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 

EAST ASIA 

Sir David Ford, standing in for Governor Sir David 
Wilson, said: "A key element to our economic prosperity 
is the growth of Hongkong's economic relations with 
China." 

The two are now each other's largest trading partners. 
Much of Hongkong's investment is now in neighbouring 
Guangdong, where more than one and one half million 
workers are directly or indirectly employed. 

Through this link, Sir David said, "Hongkong is set to 
become a major economic and financial link between 
China and the rest of the world. This system is one more 
important step in fostering that link." 

Optical fibres—which transmit digitalised light pulses- 
are smaller and lighter than copper cable, immune to 
electromagnetic weather interference and easier to install 
and maintain. 

Chinese University Vice-Chancellor, Dr Charles Kao- 
kuen, played a key role in inventing the technology and 
is widely regarded as the father of optical fibre commu- 
nications. 

Cable and Wireless (HK) is also engaged in linking 
Hongkong with Japan—and Japan with Korea. A 4,571- 
kilometre submarine optical fibre system is due to open 
in 1990. 

Hongkong will soon be connected to Southeast Asia, 
Europe and North America via a "Global Digital High- 
way" being developed by Cable and Wireless with other 
partners. 

Cable-TV Bidding Situation, Franchise Selection 
Discussed 

Withdrawal of Bidders 
55400008b Hong Kong SOUTH CHINA MORNING 
POST in English 26 Oct 88 pp 1, 2 

[Article by Lulu Yu: "Hutchison Go'es It Alone In Bid for 
Cable TV Network"] 

[Text] Hutchison Cable Vision has emerged as the sole 
bidder for cable television in Hongkong following secret 
negotiations that will result in the withdrawal of its main 
rival, Hongkong Telecom. 

Under a complicated deal, the various parties that make 
up Hongkong Telecom's cable TV consortium have agreed 
not to bid against the tripartite alliance between Hutchison 
Whampoa, British Telecom and Sir Run Run Shaw. 

Cable Television Hongkong (CTHK), of which Hong- 
kong Telecom is the largest shareholder, will be dis- 
banded following an official announcement this week. 

The company was set up nearly three years ago as Hong- 
kong Telecom's cable TV arm when the Government 
decided to establish cable television in the territory. 

Hongkong Telecom owns 38 per cent of CTHK. 

Its major partners are Swire Pacific, Golden Harvest and 
the Edko Group, who each hold a 20 per cent shareholding. 

The remaining two per cent of the company is shared 
between Viacom International of the United States and 
Sumitomo Corporation of Japan. 

All the CTHK parties are now free to join the Hutchison 
camp following Hongkong Telecom's decision to with- 
draw from the cable TV contest. 

The Hongkong Telecom group, which holds the monop- 
oly for telephone and franchised telecommunications 
services in Hongkong, has been barred from operating 
the future cable TV network. 

The Government decided earlier this year a second net- 
work was to be built to carry cable TV and other non- 
franchised telecom services and that the telephone com- 
pany should not own more than 15 per cent of that 
network. 

Although Hongkong Telecom is allowed to be a substan- 
tial bidder for the programming half of the cable TV 
franchise, the Telecom group is understood to have lost 
interest. 

The decision to bar Hongkong Telecom from owning the 
network licence, which will be a separate licence from 
the programming licence, prompted a threat by CTHK 
to withdraw from the contest as early as July. 

The chief operating officer of CTHK, Mrs Valerie Geoff- 
rey, said at the time if the Government did not allow the 
company to use the network of the telephone company, 
CTHK might be forced to withdraw its bid for cable 
television. 

Mrs Geoffrey, who is a Viacom executive seconded to 
Hongkong under a five-year agreement with CTHK, 
could not be reached for comment yesterday. 

Viacom, which is one of the world's largest cable pro- 
gramming firms, has agreed to join Hutchison Cable- 
Vision in its bid for the cable franchise. 

Other parties of CTHK as well as companies, including 
China International Trust and Investment Corporation 
(CITIC), are understood to be holding talks with the 
Hutchison group for joint venture possibilities. 

Hutchison Cable Vision is controlled by Mr Li Kash- 
ing's Hutchison Whampoa group of companies and has 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 EAST ASIA 

British Telecom, Shaw Brothers and Commercial Radio 
as its shareholders. 

A reorganisation of the consortium is underway and an 
announcement of new shareholders is expected next 
month. 

When the Government threw cable TV open to tender in 
July, it was hoped a large number of overseas companies 
would bid for the 15-year franchise and that Hutchison 
would not be left with an absolute advantage. 

"Having barred the Hongkong Telecom group from 
providing a second network, we want to make sure we 
are not left with one tenderer. 

"There must be true competition," the Secretary for 
Administrative Services and Information, Mr Peter 
Tsao, told the SOUTH CHINA MORNING POST in 
July. 

A number of international companies have since 
expressed interest in the project, but there is not likely to 
be any new contestants for the multi-billion-dollar 
project. 

Contenders are being asked to develop a network that 
will cost between $2 billion and $3 billion and provide 
programming services covering most of the territory in 
seven years. 

Telecom companies interested in network development 
include Bell South, the largest regional telecom operator 
in the US, Japan telecom giant KDD and NYNEX, 
another US operator. 

Bell South is understood to have sought an alliance with 
the Hongkong Telecom group but negotiations broke 
down following CTHK's decision to disband. 

Most interested parties are said to be having difficulty 
finding local partners. 

Anticorruption Unit's Role 
55400008b Hong Kong SOUTH CHINA MORNING 
POST in English 26 Oct 88 pp 1, 2 

[Article by Lulu Yu: "ICAC To Join Cable TV Panel"] 

[Text] The Independent Commission Against Corrup- 
tion (ICAC) has been asked to advise the Government on 
how Hongkong's exclusive cable television franchise 
should be awarded. 

The ICAC will be represented on a steering group set up to 
work out criteria for selecting the franchise winner. 

The group, chaired by Secretary for Administrative 
Services and Information Peter Tsao Kwang-yung, is 

meeting for the first time today to discuss how the 
Government should deal with multi-billion dollar ten- 
ders. 

Members of the group include Secretary for Economic 
Services Mrs Anson Chan, Postmaster-General Gordon 
Siu, Commissioner for Television and Entertainment 
Licensing Darwin Chan and senior officials of the Attor- 
ney-General's Chambers and the Highways Department. 

Mr Tsao said yesterday the anti-corruption body had 
been recruited on to the steering group for its expertise in 
plugging legal and practical loopholes in a tendering 
exercise. 

"The ICAC will play an advisory role to the Govern- 
ment. 

"It will ensure that in the tendering process, nobody is 
given an undue advantage and nobody is denied any 
rights," said Mr Tsao. 

"We will devise a methodology by which tenders will be 
judged in the fairest manner." 

The Government has yet to receive any tender submis- 
sions for the cable TV network and programming 
licences, but at least one local consortium, Hutchison 
Cable Vision, is expected to enter the contest. 

The steering group will not discuss to today's meeting the 
scenario where Hongkong is left with only one contender 
for the cable TV franchise, said Mr Tsao. 

With the withdrawal of the cable consortium headed by 
Hongkong Telecom, Mr Li Ka-shing's Hutchison group 
has become the only serious bidder for the franchise, 
which is open to tender until the end of February. 

Mr Tsao said if there were no other contenders, the 
Government would consider the single participant by its 
merit. 

"We don't know at this stage whether there will be other 
bidders, but it is an international tendering exercise. 

'Whatever happens, the bidder will have to meet all the 
requirements of the tender," said Mr Tsao. 

"One local company backing off is in itself not necessar- 
ily significant," he said, referring to the withdrawal of 
Cable Television Hongkong (CTHK). 

The break-up of the consortium made up on Hongkong 
Telecom, Golden Harvest, the Edko group and Swire 
Pacific, was yesterday confirmed by CTHK chairman 
Raymond Chow. 

"CTHK considered many options before coming to this 
decision. 

"The rationale for CTHK was always to provide cable 
TV over the existing telecommunications network," said 
Mr Chow. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 

EAST ASIA 

It is reliably understood that Golden Harvest and Edko, 
both film-makers and distributors, will not join Hutchi- 
son Cable Vision except as program suppliers. 

Swire Pacific, on the other hand, is holding talks with the 
Hutchison camp, which comprises British Telecom and 
Shaw Brothers, for the acquisition of a shareholding in 
Hutchison Cable Vision. 

"Programming opportunities were our reason for com- 
ing into cable TV," said Mr Chow. 

"We envisaged a ready-made network allowing us to 
begin programming quickly. 

"The time-line has now lengthened for the start of the 
cable television service and we have made our decision 
accordingly." 

Both Mr Chow and the chief executive of Hongkong 
Telecommunications Limited, Mr Mike Gale, indicated 
yesterday the Government had forced CTHK to give up 
its application. 

Mr Gale said because of changing circumstances which 
precluded Hongkong Telecom from owning the cable TV 
network, the telephone company was withdrawing from 
the cable contest to concentrate on telecommunications 
services. 

"Hongkong Telephone had planned to use its network for 
the distribution of cable television programming on the 
grounds that it would be at a lower cost, faster to install 
and cause minimal traffic disruption," said Mr Gale. 

"We will continue to concentrate our resources on pro- 
viding Hongkong with the most modern, efficient and 
cost-effective telecommunications infrastructure." 

The chief operating officer of CTHK, Mrs Valerie Geoff- 
rey, said yesterday the company had sunk about $40 
million in preparing the cable TV bid over the past two 
and one half years. 

She said before the decision to wind up CTHK, the 
company had a projected spending of another US$2 
million (HK$15.6 million) towards the application of a 
cable licence. 

Mrs Geoffroy, who is an employee of Viacom Interna- 
tional, yesterday confirmed that Viacom would be pro- 
viding consultancy services to Hutchison Cable Vision. 

Two TV Stations Win Approval of 12-Year 
T iccnsGS 
55400007a Hong Kong SOUTH CHINA MORNING 
POST in English 20 Oct 88 p 1 

[Article by Lulu Yu: "12-Year Licences for TV 
Stations"] 

[Text] Hongkong's two television stations, TVB and 
ATV, will each have their broadcasting licences renewed 
for 12 years in December. 

The Broadcasting Authority has given its approval for 
the licence renewal and drafters are putting the final 
touches to the licence agreements. 

The Executive Council will be asked to approve the 
agreements before the licences of Television Broadcasts 
and Asia Television expire on 1 December. 

TVB and ATV currently hold a 10-year licence each. 
Government officials say if the licence duration is too 
long, the public might be subject to prolonged period of 
unsatisfactory services, whereas if the duration is too 
short, the TV companies may not have enough time to 
carry out long-term planning and investment. 

The approval by the Broadcasting Authority followed 
elaborate steps taken by the television companies to 
comply with new licensing conditions set down by the 
government earlier this year. 

It also marks a successful bid by the ailing ATV to continue 
broadcasting despite years of loss-making operations. 

In its bid to meet new licensing conditions which require 
television licensees to demonstrate economic viability in 
the next 6 years, ATV has undergone its most costly and 
significant personnel shake-up in recent months. 

While Mr Deacon Chiu remains ATV's chairman, tele- 
vision veteran and Legislative Councillor Mrs Selina 
Chow Liang Shuk-yee has been recruited to head a 
revamped team of ATV executives. 

Under new licensing conditions, both ATV and TVB will 
be required to hand over revenues to the government 
because payment of royalties will be based on program- 
ming and advertising income rather than net profits. 

ATV Ltd, which was a subsidiary of ATV Holdings, was 
reorganised into a company with two-thirds of its inter- 
ests owned by the New World group and the Lam family 
of the Lai Sun group. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 10 EAST ASIA 

The separation of ATV from its former parent company 
enables ATV to continue to be a licence holder under 
new licensing conditions, independent of its existing 
parent, HK-TVB. 

TVB, too, is in the process of becoming a company 
independent of its existing parent, HK-TVB. 

From next month, TVB will concentration television 
broadcasting and related activities while HK-TVB will 
remain a public company carrying out all the other 
activities of the HK-TVB group. 

Directors of HK-TVB last month announced proposals 
to make TVB, the broadcasting licensee, a public-listed 
company separate from HK-TVB. 

The new licensing conditions require that licensees are 
not held by other companies, and do not hold shares in 
companies which deal in non-broadcast activities. 

There will be a mid-term review of the new licences in 
1994, when the stations will be asked to submit another 
6-year plan before their licences are extended for the 
second half of the licensing period. 

TAIWAN 

Policy Group for Use of Satellites Formed 
HK1411014588 Hong Kong ZHONGGUO TONGXUN 
SHE in Chinese 1510 GMT 10 Nov 88 

[Report: "Taiwan Plans To Promote Use of Satellites"] 

[Text] According to a report from Taipei, Hsia Han-min, 
director of the "State Scientific Committee" ofTaiwan, 
yesterday announced that in order to promote the 
applied satellite technology, Taiwan has officially set up 
a "policy group for developing the use of satellites." It is 
expected that the group will put forward its proposal in 5 
months. 

The policy group has nine members, including the sci- 
entific and technological personnel in the defense, trans- 
port, communication, and educational departments. 
Chao Chi-chang, director of the space research institute 
of Cheng-kung University, is the convener of the group. 

Reportedly, the policy group will use scientific methods 
to find the most practicable scheme for Taiwan to 
develop satellites by relying on its own strength. At 
present, they will first study the concentration of man- 
power and data. Then they will pool the wisdom of more 
people to make studies and work out a feasible proposal. 
The proposal may include various plans, such as "buying 
satellites and launching them by themselves" or "buying 
satellites and asking other countries to launch them." 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 NEAR EAST & SOUTH ASIA 11 

BANGLADESH 

President Inaugurates New Transmitter 11 Nov 
BK1 111 132288 Dhaka Overseas Service in English 1230 
GMT 11 Nov 88 

[Text] The Thakurgaon transmitting station of Radio 
Bangladesh has been formally commissioned. President 
Ershad inaugurated the station at a simple but colorful 
function in Thakurgaon today. 

Speaking on the occasion, President Ershad said that 
radio still remains the cheapest medium for disseminat- 
ing information, which is the key to progress and pros- 
perity of any developing country like Bangladesh. 

Recalling the services rendered by radio personnel dur- 
ing the War of Independence and natural calamities like 
floods, the president said they should now work with the 
same zeal and spirit to make the country happy and 
prosperous. 

With the commissioning of the 10 kw transmitter every 
nook and corner of the country now comes under the 
nationwide radio broadcasting system. The station, 
which involved an expenditure of over 30 million taka, 
will relay programs of the Dhaka station of Radio 
Bangladesh. 

LIBYA 

Telecommunications Projects Completed in 
Al-Marqab 
55004605 Tripoli AL-FAJR AL-JADID in Arabic 
HSep88p5 

[Article: "Talk of Revolutionary Accomplishments: 
Numerous Telecommunications Stations Completed in 
al-Marqab Municipality"] 

[Text] The brother secretary of the Public Telecommu- 
nications Company in al-Marqab Municipality has said: 
The great 1 September Revolution has devoted much 
attention to the telecommunications sector to insure 
easy communications for all citizens and to serve their 
interests without difficulty or hardship. This becomes 
obvious by making a simple comparison between what 
has been accomplished and what existed prior to the 
dawn of the great 1 September when only 80 manual 
telephone lines existed in al-Marqab Municipality. Since 
the great 1 September Revolution, numerous projects 
have been completed including stations and telephone 
voltage dividers. The coastal strip network was com- 
pleted in 1972 and put into operation in early 1974. 

The stations include al-Khums, al-Naqqazah, Qasr al- 
Akhyar, Zulaytin, al-Ghuwaylat, and Zulaytin al-Maz- 
ra'ah stations. In 1976, the network was expanded with 
the addition of al-Khums Bani Walid network which 
incorporates a number of stations including, for exam- 
ple, Mislatah al-Qal'ah, Mislatah al-Madinah, Tarhunah 

al-Mazra'ah, Tarhunah al-Madinah, Bushatatah, and 
Bani Walid al-Madinah. The total capacity of these 2 
projects is estimated at 955 channels, in addition to 
radio and television transmission channels, transmission 
equiment, telex, and facsimile. 

In 1985, a number of transmitters and small stations 
were added to enable the automatic telephone service to 
cover the municipality's towns and villages. These sta- 
tions include al-'Allus, Qasr al-Akhyar, Ki'am, al- 
Dawun, al-Khadra', Sidi al-Sid, Tarhunah, al-'Ama- 
mirah, Suq al-Khamis, and Suq al-Thulatha' in Zulaytin. 
Each station has a capacity of 120 telephone channels. 
Moreover, telex services in these villages have also been 
developed. This is in addition to (digital communication 
equipment with a 12-band capacity) installed in the 
Lubdah Cement Plant and in the areas of Ki'am, al- 
'Allus, and Suq al-Khamis. These stations are operated 
and their equiment is maintained by Libyan youths 
trained on the latest equipment. 

Telephone networks and telephones completed and 
installed exceed 35,000 lines, all of which are tied to the 
automatic telephone network to make it easy for the 
citizen to contact all parts of the Jamahiriyah and the 
outside world. Automatic voltage dividers have been 
installed in numerous villages and hamlets. The capacity 
of these voltage dividers exceeds the number of current 
telephone lines in al-Khums and the area within its 
jurisdiction, Tarhunah, Zulaytin and Bani Walid and the 
area within its jurisdiction. The great revolution has 
been eaager to achieve progress in the area of communi- 
cation by building centimetric-wave networks and 
numerous stations that are controlled by the mainte- 
nance unit of al-Marqab Municipality. It has also built 
automatic telephone networks to facilitate automatic 
telephone communication within the great Jamahiriyah. 

Central cable networks have also been built in al-Khums, 
Tarhunah, Bani Walid, and Zulaytin to further enhance 
the level of communications, make them accessible to 
citizens, and provide citizens with the best services. 

The brother secretary of the Public Post and Telecom- 
munications Company's branch [in al-Marqab] has fur- 
ther said: Attention has also been paid to the postal 
services. A large number of post offices have been built 
to sell stamps, collect letters, parcels, and postal orders, 
distribute mail, and receive and transmit telegrams. A 
large number of cable transmitters have been installed to 
provide the best services to Libyan Arab citizens and to 
those residing in the Jamahiriyah and to convey their 
messages to any part of the world. These offices are in 
opertion 24 hours a day. 

Suq al-Khamis post office building, which used to sort 
mail manually, was inaugurated recently. The building 
includes a post office, a telephone voltage divider, an 
administration wing and a voltage divider tied to the 
automatic telephone network. New buildings were also 
recently delivered in Sidi al-Sid, al-Dawun, and Suq 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 12 NEAR EAST & SOUTH ASIA 

al-Jum'ah in Tarhunah. Each building includes several 
sections similar to those in the Suq al-Khamis building. 
A central workshop has been built for the company 
branch in al-Marqab Municipality. This workshop has 
all the necessary equipment plus a fuel station. New post 
office buildings will be soon opened in Mislatah and 
Zulaytin to perform their full role in this area. 

SAUDI ARABIA 

Official Discusses Satellite Telecommunications 
Links 
55004502 Jeddah ARAB NEWS in English 
13 Oct 88 p 2 

[Text] Riyadh, 12 Oct (SPA)—Saudi Arabia is now the 
world's fifth largest user of satellite telecommunications 
facilities as the new King Fahd Satellite Telecommuni- 
cations City near Jeddah (Umm al-Salam) has become 
operational, said Fu'ad Muhammad Nur Abu-Mansur, 
posts, telegraphs and telephones undersecretary, here 
today. 

With the addition of Riyadh's second station and the 
four earth stations of Umm al-Salam, more than 6,000 
circuits are now available via satellites, Fu'ad told SPA. 

He said the Kingdom has also developed land-based 
international telecommunications facilities, including 
coaxial cable and microwave systems, with direct links to 
Kuwait, Bahrain, the United Arab Emirates, Qatar, 
Jordan, the Yemen Arab Republic and Sudan. 

"More than 5,000 telephone circuits are available 
through these systems, and the internationally important 
submarine cable from Singapore to France provides a 
further 1,800 circuits. Of these 480 are allotted to 
communications with Egypt," he added. 

These systems provide Saudi Arabia's international 
communications network with access to more than 200 
countries around the globe, Fu'ad said. 

Prior to the addition of Umm al-Salam, he said, the 
Kingdom had three standard 'A' earth stations, two 
located in Riyadh and one in al-Ta'if. "There are addi- 
tional six non-standard earth stations used for domestic 
and special telecommunications, some of which are 
mobile," Fu'ad said. 

King Fahd Satellite City offers enhanced facilities that 
supplement the three existing earth stations in Riyadh. 
King Fahd City comprises four satellite earth stations, 
two to communicate with Intelsat, one with Arabsat and 
one with Inmarsat, the last being for marine, air and 
mobile telecommunications, Fu'ad said. 

King Fahd Satellite Telecommunications City, the larg- 
est such complex in the Middle East, is situated at Umm 
al-Salam along the expressway between Jeddah and 
Mecca. This satellite city occupies an area of more than 
one million square meters. 

The city was opened by King Fahd in July 1987. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 WEST EUROPE 13 

EUROPEAN AFFAIRS 

EUREKA HDTV Project To Demonstrate 
European Standard System 
36980014z Duesseldorf VDI 
NACHRICHTEN in German 12 Aug 88 p 10 

[Article by Claus Reuber: "EUREKA Proposal for an 
HDTV World Standard Is Making Progress"] 

[Text] Strassbourg—The EUREKA Project for High 
Definition Television (HDTV) is making headway. In 
September a complete system in the European standard, 
with 1,250 lines, 50 frames per second, and progressive 
scanning, is being demonstrated at the International 
Broadcasting Convention in Brighton. The first associ- 
ated studio camera has been developed at the Thomson 
company in Rennes and has already been shown to the 
European press. 

In May 1986, at the CCIR [Comite Consultatif Interna- 
tional des Radiocommunications: International Consul- 
tative Committee for Radio Communication] plenary 
session in Dubrovnik a decision about the world stan- 
dard for the future high-definition television (HDTV) 
was postponed to the next plenary session of this com- 
mittee. The main obstacle was the incompatibility of the 
Japanese proposal—which had been worked out in the 
mid-1970's—involving 1,125 lines, 60 frames per sec- 
ond, and line interlacing. 

In Dubrovnik the Europeans gained time to elaborate 
their own proposal, and to that end they began in July 
1986 EUREKA Project 95, in which the involvement of 
industry and radio companies has brought in a total of 
about 30 research laboratories and institutions. A period 
of 3 years was scheduled for the mission of developing a 
European HDTV standard compatible with the D2 Mac 
standard, with 1,250 lines, 50 frames per second, and 
progressive scanning. 

At the camera showing in Strassbourg, Jean Caillot, 
president of Thomson International, pointed out that at 
present there are about 760 million TV sets throughout 
the world, two thirds of them color TV sets. Some 60 
percent of these are found in areas with the 625-line, 
50-Hz standard. He said that usually a European buyer 
of a TV set expects to be able to use it for at least 10 years 
and to be able to adapt it to the advances introduced 
within this time. This means compatibility for all inno- 
vations and the expansion capability given, for example, 
by the Euro-socket. 

But for Caillot the compatibility of an HDTV world 
standard with motion-picture technology is also of great 
importance. He said that a 50-Hz cycle suits far better 
the 24 or 25 film frames per second than a 60-Hz 
standard. All the TV companies, he said, will have to be 
broadcasting movie films for years to come and therefore 
will be far better served with the EUREKA proposal than 
with a 60-Hz standard, which continues to use the line 

interlacing technique. A high-definition television with 
progressive scanning will be able to also serve the inter- 
national motion-picture industry in the future, he said. 

Finally, he said, the EUREKA proposal involves a 
quality tolerance large enough so that a code conversion 
to other repetition frequencies or a playback with line 
interlacing would not cause any losses of quality. 

In the United States as well, interest is growing in a 
compatible standard for HDTV, to which end the con- 
cept of the ACTV—Advanced Compatible TV—has 
been introduced there. Indeed, in this connection it must 
not be forgotten that in America the Thomson Consumer 
Electronics company with the trademark RCA is going to 
bat for this system, along with the RCA subsidiary 
company, the NBC (National Broadcasting Corpora- 
tion). A relevant announcement was made public just on 
17 June of this year for the NBC network and 208 
affiliated stations. 

In the United States, a two-stage ACTV development is 
planned: Although with ACTV I the intention is to 
proceed to the new picture ratio of 16:9 and to 1,050 
lines per frame, nevertheless the aim is to remain at a 
transmission bandwidth of 6 MHz. This takes place in a 
fully compatible way. The hitherto common receiving 
sets will get the NTSC [National Television System 
Committee] portion of the ACTV I signal. Whoever 
acquires an ACTV-I receiving set will notice the 
improvements, for example in connection with an effec- 
tive vertical definition of 450 lines. Also the next step up 
to ACTV II remains compatible. According to a data 
survey by the David Sarnoff Research Center the receiv- 
ers designed for this stage should achieve a vertical 
definition of 800 lines. 

In Strassbourg, the quality of the video monitor pictures 
of the 1,250-line camera with progressive scanning was 
quite impressive. However, this also has a video band- 
width of 65 MHz (more than 10 times the present 
bandwidth) and a horizontal sweep frequency of 62.5 
kHz, thus 4 times the present frequency. Moreover the 
large-area flicker at a frame frequency of 50 Hz remains 
quite visible. 

But the EUREKA production standard using progressive 
scanning permits a great variety of code conversions, for 
example, also into the "HD-MAC," which while being 
fully compatible with the MAC system also contains in 
the vertical blanking intervals for appropriate receiving 
sets the additional information required for HDTV 
reproduction. 

On the other hand, investigations at the German Thom- 
son Brandt in Hannover have shown that the CCIR 
requirements on a future HDTV system with respect to 
filtering and transcoding also can be fulfilled by a 
reproduction consisting of 900 lines at 50 Hz and pro- 
gressive scanning. With these specifications, operation at 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 14 WEST EUROPE 

a horizontal sweep frequency of about 45 kHz is possi- 
ble, which is likely to bring key advantages for the 
designing of home TV sets. Also a code conversion into 
a line-interlacing representation with an increased frame 
frequency (900 lines, 100 Hz, and 2:1), together with the 
elimination of flicker disturbances, seems economically 
feasible for a high-definition TV. 

Photo Caption 

FRG entertainment-electronics manufacturers are also 
jumping onto the Super (S)-VHS train initiated by JVC, 
and for the fall season they are already announcing video 
recorders and camcorders having the high-definition 
S-VHS format. VHS users are being assured that they 
also will be able to play their cassettes on the new system. 

FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY 

Failure of TV-Satellite Project Due to Human 
Error 
55002407 Hamburg DER SPIEGEL in German 
26 Sep 88 pp 137-138 

[Article: "Small Bag With a Bolt"] 

[Text] A mix-up resulted in a costly DM870 million 
disaster with TV-Sat 1. 

They jolted it, they shook it. They let it broil in the 
gleaming sun, they tortured it with cold shocks. But it 
did not stir. 

For 3 months technicians at the German Oberpfaffenho- 
fen space center near Munich tried with everything at 
their disposal to unfold the second solar vane of TV-Sat 
1, at an altitude of 36,136 km in space. Unnerved, 
Bernhard Fabis, project director, gave up after a last 
unsuccessful attempt on 24 Feb 88: "It is scandalous." 

Since then the satellite with the paralyzed vane has been 
pursuing its orbit. Because of the jammed solar collector it 
is receiving inadequate power. The so-called north vane 
also covers TV-Sat's receiving antenna. Instead of the 
scheduled four TV programs from space the satellite is 
transmitting only a weak noise and flickering toward the 
FRG. 

The celestial flop is costing the German taxpayers mil- 
lions. The contractor for TV-Sat, the Federal Postal 
Administration, figures the cost of the artificial celestial 
body at DM390 million. Ofthat only DM95 million are 
covered by insurance. 

The total cost of the TV-Sat project is DM870 million. 
TV-Sat 2, of like construction, was to be launched behind 
the first as a backup transmitter. The Ministry for Research 
spent an additional DM340 in the form of development 
assistance. The jammed paddle has raised doubts about the 
success of the overall billion-mark project. 

TV-Sat 1 appeared at first to have carried with it into 
space the secret as to why the paddle did not work. The 
manufacturer of the useless flying object, Eurosatellite, 
Ltd., Munich, a subsidiary of the German MBB [Mes- 
serschmitt-Boeklow-Blohm] Aviation and Space Con- 
glomerate and France's Aerospatiale, established a com- 
mission of experts to investigate. 

Using a model on the earth, the experts tested the unfold- 
ing, rushed uncounted measuring data from space through 
their computers. The astonished public was informed of 50 
various conceivable sources of error. In the end, 13 possi- 
ble causes remain in the commission's report. 

A technician from French Aerospatiale, the TV-Sat part- 
ner, knew the true reason in the night when TV-Sat 1 
whizzed into space from the Kourou rocket station in 
French Guyana on the coast of South America. But this 
truth was so banal that it was poorly suited to be a public 
explanation of a billion-mark flop. 

Each of the two solar vanes, produced by Aerospatiale, 
was secured by a bolt in the folding mechanism to 
prevent unintentional opening while being transported 
from Munich to Kourou. Prior to launch the safety bolts 
had to be replaced by bolts with a similar appearance 
which make it possible for the vanes to unfold. In 
Kourou the French technician replaced the bolts per 
regulations. But then he made the billion-mark mistake. 
He packed the safety bolt from the north vane into the 
little plastic bag where the unfolding bolt had previously 
been. Then the shift changed. 

His colleague on the next shift found the little bag for the 
unfolding bolt. He thus concluded with razor-sharp 
thinking that the transport safety bolt had not yet been 
removed. Therefore, he again removed the bolt which 
was destined for the space flight from the solar vane— 
believing in good faith that he had now unlocked the 
paddle. The safety bolt was back in it. 

TV-Sat 1 "in a picture-perfect launch" (MBB) zoomed 
with a braced folding mechanism into space on the head 
of an Ariane rocket. Christian Schwarz-Schilling, minis- 
ter for Post and Telecommunications, who was following 
the launch on the monitors in Oberpfaffenhofen, was 
jubilant: "TV-Sat has ushered in a new era in providing 
radio and television." 

But the new era has yet to come. Only contractors of future 
commercial satellites throughout the world learned some- 
thing about contract writing from the bolt episode: Pay- 
ment is not made now until everything works and the 
costly object actually sends signals from the sky. 

Bundespost To Create Mobile Telephone System 
55002417 Hamburg DER SPIEGEL in German 
31 Oct 88 pp 138, 140 

[Article: "New Telephone Worth Billions"] 

[Text] Soon it will be possible to get in touch with the 
Germans anywhere: by 1991 Post and Telecommunica- 
tions Minister Christian Schwarz-Schilling intends to 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 15 WEST EUROPE 

introduce a new mobile telephone network. The Bunde- 
spost is giving up its monopoly; private firms will have a 
share of the operation. A good two dozen groups—from 
BMW to RWE [Rheinisch-Westfaelisches Elektrizitäts- 
werk]—are looking forward to some profitable business. 

First people needed a machine to get almost anywhere as 
fast as possible. Now that they have the automobile, they 
need something to make it possible to get in touch with 
them anywhere. And they are to get it. 

By 1991 Federal Post and Telecommunications Minister 
Christian Schwarz-Schilling intends to present the Ger- 
mans with a telephone to connect them at all times with 
their homes or with anyone in the world. Wherever 
modern man may be, in a traffic jam on the autobahn, in 
the line at the ski lift, or listening to Von Karajan at the 
Philharmonic—he can call or be called at any time. 

This innovation—which Scandinavians have had for 
years—is a further development of the automobile tele- 
phone. It no longer needs to be mounted permanently in 
the car; it will also be mobile, small and handy enough to 
fit on the car ledge or in the jacket pocket. 

With the digital mobile radio system—that is the bureau- 
cratese for the new network—Schwarz-Schilling does not 
intend only to give the Germans a bit of progress. He 
intends at the same time to bring about one of his 
favorite ideas—to allow private firms in on the business, 
to end the Bundespost monopoly. 

The Bundespost will operate the D-l mobile radio net- 
work through its Telecom subsidiary. In addition, cur- 
rent plans in Bonn call for a second network, D-2, which 
is to belong to a private firm or group of firms. Even 
Schwarz-Schilling has only a vague idea what shape such 
a private competitor might take. Still, there are plenty of 
applicants; industry scents a profitable business. A good 
two dozen groups are preparing to enter the new field. 

Industrial firms, banks and insurance companies, media 
giants and broadcasting companies want to be in on it 
from the start. Foreigners too—about half a dozen 
private telecommunications firms from the United 
States and Great Britain (including Southern Bell from 
Atlanta, Georgia, and British Telecom) want to have a 
share in the German telephone company. 

The telephone giants from abroad can boast of one 
important advantage: They already know how to con- 
struct a network and they have experience in collecting 
the fees. 

But applicants like the electricity groups or broadcasting 
companies have something to offer too. The former, with 
their transformer stations throughout the Republic, have 
plenty of land on which to construct the transmission 
antennas. The broadcasting companies would not even 
need to construct any new antennas. 

Groups which up to now have have nothing to do with 
the telephone business would like to take the lead in 
constructing and operating the radio network—automo- 
bile firms like Daimler-Benz, BMW, or VW. The auto- 
mobile manufacturers see an opportunity to win custom- 
ers for their own mobile radio firms by selling them that 
first automobile telephone. They also have the money 
necessary for the huge investment of some DM2 billion. 

Daimler-Benz's preparations are the most advanced. 
Under the direction of Research Director Rudolf Hoer- 
nig the company already has a planning group at work 
that also contains specialists from the possible partners: 
Besides experts from its own AEG mobile radio subsid- 
iary, Daimler also has been able to bring in managers 
from electricity giant RWE and New York's Nynex 
telephone company, along with experts from Suedwest- 
funk [a broadcasting company]. Daimler's large share- 
holder, the Deutsche Bank, is ready to serve as financier. 

VW in Wolfsburg is considering the possibility of coop- 
erating with the PreussenElektra electricity firm in 
Hanover. Claude Williams, Southern Bell's lobbyist in 
Bonn, has offered the two companies his firm's services. 

Reportedly joining BMW to provide credit are the 
Allianz insurance company and Ameritech, a private 
telephone company from Chicago. There are plans for 
talks with an automobile club. ADAC [Allgemeiner 
Deutscher Automobil-Club], for instance, could offer its 
experience with fee collection and its extensive facilities 
for maintenance and service. 

The possible prime partners would like to see the oper- 
ating license given not to a central D-2 company, but 
divided up among several regional groups of firms. 
BMW would then bring the Bayerischer Rundfunk [a 
broadcasting company] into a consortium. In contrast to 
the Suedwestfunk and other public broadcasting compa- 
nies, which only want to provide the use of their trans- 
mission facilities, the Bayerischer Rundfunk hopes to 
take a share in the business. 

In addition, Germany's Siemens, AEG, and SEL elec- 
tronics groups also hope to be able to play on the team 
that operates the mobile telephone system. They possess 
the technology and have already installed similar sys- 
tems for other countries. 

Still, the Bundespost and also some communications 
electronics suppliers—including Mannesmann and the 
Bertelsmann media group—are strongly against that. 
Because, for instance, Mannesmann companies build 
automobile computers and are developing transport 
guidance systems, the group's strategists are currently 
considering whether the company should join one of the 
consortia. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 16 WEST EUROPE 

The Bundespost is acting cautiously. If its main suppliers 
such as Siemens and SEL have a share in the private 
operating company, that would immediately exclude all 
other suppliers. A mobile radio producer in the D-2 
operator consortium could to a large extent dictate 
product prices. 

Only at the end of September did Schwarz-Schilling 
select from a long list of applicants the firms to which the 
Bundespost is to give the contracts to construct its own 
network. Those are Siemens, Bosch plus Philips, and the 
French Alcatel group plus its German subsidiary SEL 
and AEG and Finland's Nokia. 

Sixteen post, telegraph, and telephone authorities are 
participating in the construction of a Europe-wide 
mobile radio network. They have agreed on a so-called 
cellular network system with 5,000 transmission stations 
and 400 switching facilities. A person in Lapland, for 
instance, will be able to get through to someone in 
Gibraltar completely automatically on this network. 

Ever since the introduction of the "public mobile land 
radio service," as it is known in proper bureaucratic 
German, the FRG has been a Third World country in car 
telephone terms. Even today the system is far from 
perfect. 

Its prices, on the other hand, are top-of-the-line. With 
equipment prices of up to DM10,000, a monthly basic 
fee of DM120, and a call charge of DM0.23 for 8 
seconds, the Bundespost is right up with the leaders of 
the international pack. 

Now the current analog system's technical flaws are 
supposed to be eliminated through digital transmission 
technology and a dense network of transmitters. 
Europe's telephone planners expect to have 10 million 
users—2 million of them in the FRG—by the middle of 
the next decade. 

If mobile radio becomes a mass consumption product 
and there are two operators fighting for customers in the 
FRG, fees and purchase prices ought to drop dramati- 
cally. Equipment manufacturer SEL anticipates a pur- 
chase price of around DM2,000 for a car telephone or 
hand set. 

In order to get his plan moving, not least against critics 
in his own camp, Schwarz-Schilling has set up a commis- 
sion. Early next year it is supposed to lay down the terms 
of the competition for the D-2 and then select the 
candidate for the license. 

The appointment of competition researcher Erhard 
Kantzenbach to head this commission may mean that 
one decision has already been made. The former chair- 
man of the Monopolies Commission, who is unhappy at 

the concentration of industrial power in the Daimler- 
Benz group, is hardly likely to propose that the D-2 
network be operated by a candidate whose subsidiary— 
AEG—will also be supplying the necessary radio facili- 
ties and telephones. 

FINLAND 

Communications Minister Given Greater 
Authority 
55002408a Helsinki HELSINGIN SANOMAT 
in Finnish 21 Sep 88 p 8 

[Text] The newly established sub-branch of the Ministry 
of Communications, due to start operations in the begin- 
ning of October, will bring the ministry greater authority 
in the fields of telecommunications and radio broadcast- 
ing. The new agency, called the Tele Administration 
Center, will be responsible for radio broadcast adminis- 
tration, telecommunications inspection, and technical 
inspection of radio and television equipment as well as 
licensing. 

The Tele Administration Center will take over responsi- 
bilities mainly from the National Board of Post and 
Telecommunications (PTL). According to the Ministry 
of Communications, the PTL is becoming more of a 
private business enterprise, which is why its public 
duties concerning radio broadcasting and telecommuni- 
cations properly belong to a neutral governmental 
agency. After the new agency starts operating, the PTL 
will no longer be in charge of radio broadcasting frequen- 
cies, licencing or inspection. 

Responsibilities will also be shifted to the new agency 
from other authorities, such as telecommunications 
inspection from the Ministry of Transport, and televi- 
sion licences inspection from the Finnish Broadcasting 
Company. 

The agency will consist of separate departments for radio 
broadcasting frequencies and inspection operations. The 
Department of Radio Broadcast Frequencies will over- 
see the use of frequencies, inspect radio network plans, 
deal with broadcast interference and unlicensed or 
unstatutory use or possesion of equipment, as well as 
take care of licensing. Among the responsibilities of the 
Inspection Department is the inspection of radio and 
telecommunication equipment. Besides these two 
departments, the agency will have an administrative 
office and a central office for television licenses. 

Reijo Svensson, an engineer, who formerly served as 
director of the Union of Telephone Companies, will be 
the director of the Tele Administration Center. Besides 
him, the board of directors will include both department 
chiefs and four government-appointed three-year mem- 
bers, each with an alternate. Two of these members are 
representatives for the users of radio and telecommuni- 
cations equipment, one represents manufacturers of 
equipment, and one the Ministry of Communications. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 17 WEST EUROPE 

In addition to a full-time staff of 160 employees, the 
center will employ part-time inspectors of radio equip- 
ment as well as inspectors of television lincences. 

The projected operating budget for next year is 60 
million marks. For the most part, the expenses will be 
covered by licencing revenues collected by the agency. 

The new law on radio communications allows the Tele 
Administration Center to punish violators of the law by 
cancelling permits or licenses or imposing conditional 
fines. Appeals on the decisions can be brought to the 
Ministry of Communications and further to the Supreme 
Administrative Court. 

Paper Urges Efforts To Increase Phone 
Competition 
55002408b Helsinki HELSINGIN SANOMAT in 
Finnish 22 Sep 88 p 2 

[Text] A private mobile telephone network is being 
planned to compete with the present state-owned net- 
work. Those involved with the project, i.e., private 
telephone companies, central retail chains, banks and 
insurance companies, blame the National Board of Post 
and Telecommunications for overpricing and promise 
that their network will be able to cut prices by half. 

Courteous competition also in the services is beneficial 
to all and should be encouraged. However, it is paradox- 
ical that the partners in this enterprise are, generally 
speaking, businesses least involved in price competition. 
Private telephone companies, for example, hold monop- 
olies in their regions and have no experience in price 
competition. It is to be hoped that while they are now 
getting involved with competition outside their own 
fields, they would also be getting their own houses in 
order. 

The project of creating a private mobile phone network 
is no simple matter. For competition to be genuine, a 
complete second telephone network is necessary—but 
will that be too extravagant for a [sparsely populated] 
country like Finland? Who will take care of the remote 
areas? Are they going to be left to the National Board of 
Post and Telecommunications, like the primary tele- 
phone network? Fair competition would mean that both 
competitors carry the same responsibilities. 

The mobile telephone will become more and more 
common in the next decade. Finland's postal adminis- 
tration has, together with those of other Nordic coun- 
tries, been at the forefront of developing an international 
mobile phone network. The Helsinki Telephone Com- 
pany has long been looking for an opening into this 
market. It now has brought together a group of mobile 
phone users, which should have enough clout to secure 
an operating permit. Time will show how seriously the 
group is pursuing this matter. 

FRANCE 

Ericsson Wins Contract for Mobile Phone System 
55002406 Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 
26 Sep 88 p 16 

[Article by Torun Nilsson: "Mobile Telephone System 
Selection: France Picks Ericsson"; first paragraph is 
DAGENS NYHETER introduction] 

[Text] France has made the selection of a mobile phone 
system. Sweden's Ericsson joins one of the two syndi- 
cates that are included. The French market is an impor- 
tant part of the European mobile telephone system. 

The order consists of a combination testing system and a 
commercial installation. The system, which will start 
operating in early 1990, will be installed first in Paris and 
will have a capacity of 10,000 subscribers. 

According to Bo Landin, marketing director for Erics- 
son, this is viewed as France's system selection for the 
European mobile phone system network. 

This means that Ericsson expects that the French will 
stick with these two systems when they start developing 
their mobile telephone network. 

Nokia 

The other syndicate will consist of the French company, 
Alcatel, the West German company, AEG and the Finn- 
ish company, Nokia. 

The French order is a part of the so-called pan-European 
mobile telephone system. So far, 16 countries have 
signed an agreement about developing a joint mobile 
telephone system for all of Europe, which today has a 
number of different systems. The new system will make 
it possible to use the same mobile telephone in all of 
Europe. The development of the network is estimated to 
cost 40-50 billion kroner in the next 10 years. 

Great Britain had picked a system for the new network 
earlier. There too, Ericsson was a member of one syndi- 
cate along with Matra. 

According to Ericsson, the British and French markets 
together constitute approximately 40 percent of the 
pan-European market. 

Western Europe and the United States dominate the 
world mobile telephone market. 

Italy 

West Germany has also selected a system. Ericsson is not 
included in that. The selection included the domestic 
Siemens company, the French company, Alcatel and the 
West German company, Bosch in cooperation with the 
Dutch company, Philips. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 

Among the remaining markets in Western Europe, Italy 
poses a real piece of the puzzle, according to Bo Landin. 

Ericsson is leading globally in the mobile telephone 
system field. At the turn of the year, more than 40 
percent of well over 2 million fully automatic cellular 
mobile telephones were connected to systems from Erics- 
son and the number is rapidly increasing. Mobiltelefoni 
is one of seven business areas within the Ericsson cartel, 
and the greatest part of its operations is telecommunica- 
tions, i.e., primarily telephone stations. After a unsuc- 
cessful concentration in the computer field in the begin- 
ning of the eighties, the Ericsson cartel is slowly making 
its way out of a deep economic depression. 

The radio communications business area, in which the 
mobile telephone represents the largest part, had over 3 
million kroner turnover last year. 

Matra-Ericsson, Alcatel Contract for 
Pan-European Radiotelephone 
55002404 Paris, LE FIG-ECO in French28 Sept 88 p 1 

["Matra-Ericsson and Ericsson Win"; first sentence is 
LE FIG-ECO introduction.] 

[Text] France chooses Matra-Ericsson duo and Alcatel 
consortium for future European radiotelephone. 

Not surprisingly, France Telecom has finally chosen the 
Matra-Ericsson duo and the Alcatel-led consortium to 
build the future pan-European radiotelephone net- 
work—a market of 40 to 50 billion French francs in the 
next 10 years. 

The French Postal and Telecommunications administra- 
tion sent out a request for bids last spring on this new 
generation radiotelephone. Initially, the French govern- 
ment is only calling for two 10,000-subscriber test net- 
works to service just the Paris metropolitan area. These 
are to go on line during the second half of 1991. Alcatel, 
together with the German AEG [General Electric Equip- 
ment Company] and the Finnish Nokia, will build the 
first network. Matra will join efforts with the Swedish 
Ericsson and the Italian Telettra to build the second. 

The German Bundespost also announced its choice early 
yesterday afternoon. According to industry sources, it 
has selected SEL [Standard Electric Lorenz] (the Alcatel 
subsidiary) and the Siemens consortium, which includes 
Philips and ANT. 

Thus, the new European radiotelephone network, which 
will finally make communications possible throughout 
Europe, is beginning to take shape. Great Britain and 
Norway have already announced their choices, and Italy 
should follow soon. Spain and Finland are getting ready 

18 WEST EUROPE 

to send out requests for bids. Encouraged by this fabu- 
lous market, alliances among European manufacturers 
are multiplying. Although the die have not been cast, 
France's Matra is targeting 20 to 30 percent of this 
market. 

NORWAY 

Government Agency Gives EB Phone Contract To 
Aid Industry 
55002412 Oslo AFTENPOSTEN in Norwegian 
9Sep88p24 

[Article by Ulf Peter Hellstrom] 

[Text] The firm of EB has gotten the contract to supply 
new standard telephones to the National Telecommuni- 
cations Administration after all, following government 
action in the matter. "We consider it valuable to have a 
Norwegian manufacturer like this one," said William 
Engseth, the minister of transport and communications 
on Thursday after a meeting during which the Govern- 
ment decided that EB would be preferred over foreign 
competitors. 

The Government thus departed from the National Tele- 
communications Administration's recommendation pre- 
ferring a lower bid from Schrack, an Austrian supplier. 
Schrack supplies telephones manufactured in Taiwan. 

Based on information gathered by AFTENPOSTEN, the 
Austrian bid was between 25 and 40 percent lower in 
price than EB's, even after all suppliers had been given 
the opportunity to revise their bids. Schrack's bid is of 
approximately 170 kroner per telephone for the first 
50,000 telephones, whereas the price goes down if 
demand for the telephones becomes so great that it 
becomes necessary to supply more than 100,000 tele- 
phones during the contract year. In that case, the price 
would go down to 150 kroner. The EB bid is based on the 
supplying of 50,000 pieces, the per piece price being 
approximately 210 kroner. 

On this matter, the government has thus deviated from 
the principle of free competition. The price differential 
between the two suppliers is so significant that several 
observers in the telecommunications industry wonder 
whether the authorities in this matter are operating at the 
edge of internationally recognized bidding rules which 
they have pledged to follow. 

Minister of Transport and Communications William 
Engseth emphasized that the authorities want to main- 
tain national production of telephones. "This will help to 
keep 30-40 jobs at the production plant in Risor. Among 
other things, when looking at this matter, the govern- 
ment has assessed the situation of the labor market in 
East Agder," Engseth said. 



JPRS-TTP-88-015 
2 December 1988 19 WEST EUROPE 

After Thursday's government meeting, the cabinet mem- 
ber emphasized that the way in which this matter was 
handled is to be regarded as an exceptional circum- 
stance. No automatic repetition of such an action should 
be anticipated. 

Kjell Almskog, the head of EB, is satisfied with the 
government's decision. "Jobs in Risor would have been 
at risk if we hadn't gotten this contract," he said. In fact, 
he said that telephone manufacturing in Risor would 
have been dealt a death blow if EB had not gotten the 
contract with the National Telecommunications Admin- 
istration. 

"All along, the assumption was that the National Tele- 
communications Administration would evaluate bids 
from about a dozen suppliers on the basis of price and 
quality, while the final decision would be made by the 
Ministry of Transport and Communications. For that 
reason, there is no conflict between this government 
agency and this ministry in this matter," Jarl Veggan, the 
head of information at the National Telecommunica- 
tions Administration, told AFTENPOSTEN. 

SPAIN 

National Telecommunications Plan Previewed 
55002411 Madrid DIARIO 16 in Spanish 2 Sep 88 p 36 

[Text] Santander—The National Telecommunications 
Plan, which is supposed to extend to the year 2000, will 
entail spending more than 2 trillion pesetas during the 

first two 4-year periods according to initial estimates, the 
director general of telecommunications, Javier Nadal, 
has stated. Almost all of this spending will be in Telefo- 
nica. 

Nadal, who was speaking at Menendez Pelayo Univer- 
sity, added that the National Plan will have to be 
approved by the middle of next year. 

With regard to telecommunications services, Nadal said 
that the priorities would be mobile services, "with major 
possibilities for expansion," and the digital network of 
integrated services (RDSI), to which end the network 
must be made digital. 

According to Nadal, the digitalization process will entail 
heavy spending on lines, hookups and optic fibers, and 
thus a timetable for networks and services, which the 
plan will take care of, will have to be drafted. 

The plan, which has been designed for the long term and 
which the administration must approve, calls for three 
kinds of broadcasting stations: public, indirectly man- 
aged and municipal. 

The commercial director of Telefonica, Enrique Used, 
who also spoke at the seminar, advanced the idea that 
priority service should go to industry or, what boils down 
to the same thing, that the services policy that Telefonica 
envisages ought to have support in the area of supplies 
and not necessarily industry. 

As far as Used is concerned, "it is not possible to move 
from a demand situation to a supply situation without 
sufficient supplies in terms of amount, quality and 
price." Therefore, he reaffirmed that industry should 
have priority in supplies. 



This is a U S Government publication. Its contents in no way represent the 
policies views, or attitudes of the U.S. Government. Users of this publication may 
cite FBIS or JPRS provided they do so in a manner clearly identifying them as the 
secondary source. 

Foreign Broadcast Information Service (FBIS) and Joint Publications Research ServiceJ (JPRS) 
DubHcations contain political, economic, military, and sociological news, commentary and other 
nfo!mat°onS as well as'scentific and technical data and reports. A'nnformat.r, has been o Ja,nec from 
foreign radio and television broadcasts, news agency transmissions, newspapers books, ana Penoai 
cals Items generally are processed from the first or best available source; it should not be inferred that 
fhev hav^been disseminated only in the medium, in the language, or to the area indicated. Items from 
oSgn language sources are translated; those from English-language sources are transcribed, with 
personal and place names rendered in accordance with FBIS transliteration style. 

Headlines   editorial reports   and material enclosed in brackets [ ] are supplied by FBIS/JPRS^ 

X^IÄS, Z body of an iMm originate with the source Trmes w,,h,n „ems are as grven 
by the source. Passages in boldface or italics are as published. 

SUBSCRIPTION/PROCUREMENT INFORMATION 

The FBIS DAILY REPORT contains current news 
and information and is published Monday through 
Friday in eight volumes: China, East Europe, Soviet 
Union, East Asia, Near East & South Asia, Sub- 
Saharan Africa, Latin America, and West Europe. 
Supplements to the DAILY REPORTS may also be 
available periodically and will be distributed to regular 
DAILY REPORT subscribers. JPRS publications, which 
include approximately 50 regional, worldwide, and 
topical reports, generally contain less time-sensitive 
information and are published periodically. 

Current DAILY REPORTS and JPRS publications are 
listed in Government Reports Announcements issued 
semimonthly by the National Technical Information 
Service (NTIS), 5285 Port Royal Road, Springfield, 
Virginia 22161 and the Monthly Catalog of U.S. Gov- 
ernment Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Wash- 
ington, D.C. 20402. 

The public may subscribe to either hardcover or 
microfiche versions of the DAILY REPORTS and JPRS 
publications through NTIS at the above address or by 
calling (703) 487-4630. Subscription rates will be 

provided by NTIS upon request. Subscriptions are 
available outside the United States from NTIS or 
appointed foreign dealers. New subscribers should 
expect a 30-day delay in receipt of the first issue. 

U S Government offices may obtain subscrip- 
tions to the DAILY REPORTS or JPRS publications 
(hardcover or microfiche) at no charge through their 
sponsoring organizations. For additional information 
or assistance, call FBIS, (202) 338-6735,or write 
to P.O. Box 2604, Washington, D.C. 20013. 
Department of Defense consumers are required to 
submit requests through appropriate command val- 
idation channels to DIA, RTS-2C, Washington, D.C. 
20301. (Telephone: (202) 373-3771, Autovon: 
243-3771.) 

Back issues or single copies of the DAILY 
REPORTS and JPRS publications are not available. 
Both the DAILY REPORTS and the JPRS publications 
are on file for public reference at the Library of 
Congress and at many Federal Depository Libraries. 
Reference copies may also be seen at many public 
and university libraries throughout the United 
States. 


