
/ 

/   * WOSR  70 -17 83TR 
C/69-31 

00 
o 
Iß 
00 
o 

SOVIET JOURNALISTS IN CHINA 

Barton Whaley 

.; JUL 13 1970 

,^ 

Research Program on Problems of International 
Communication and Security 

Center for International Studies 
Massachusetts Institute of Technology 

Cambridge, Massachusetts 

March 1970 

1.  Tills dooument haa boen npprrved for public 
Release asd sale ; its distribution Is unlimited^ 



DISCLAIMER NOTICE 

THIS DOCUMENT IS THE BEST 

QUALITY AVAILABLE. 

COPY FURNISHED CONTAINED 

A SIGNIFICANT NUMBER OF 

PAGES WHICH DO NOT 

REPRODUCE LEGIBLY. 



APOBR 70-1783TB 

,. . .. ,n  , "•;• \'r: ] 

C/69-31 

SOVIET JOURNALISTS IN CHINA 

Barton Whaley 

Research Program on Problems of International 
Communication and Security 

Center for International Studies 
Massachusetts Institute of Technology 

Cambridge, Massachusetts 

March 19/0 

The Research for this paper was sponsored by the 
Advanced Research Projects Agency of the Department of 
Defense under ARPA Order #427 and monitored by the Air 
Force Office of Scientific Research (AFOSR) under 
Contract AF 49(638)-1237. 

♦ b«3 **** approved *0TJ^uea. 
1# ^9 aoo^t* ^3

s äi3tributlon is ^ 

yeleaae 'and sal-
6 : itS 



i 
i 

: -,»«»-... 

TABLE OF CONTENTS 

INTRODUCTION 

I. Sino-Sovlet Relations 

II.    Soviet Correspondents In Nationalist China, 
1920-1937 

III.   Soviet Correspondents In Nationalist China, 
1937-1949 8 

IV.    The TASS Bureau in Yenan during World War II 

V.     Soviet Correspondents in the CPR, 1949-1964 

17 

26 

VI.    The Sino-Sovlet Rift and Deteriorating Press 
Relations 30 

BIBLIOGRAPHY 43 



..*» . '."mKamtsamammc ■ - 'Vi 

-1- 

IHTRODUCTION 

It is remarkable that the literature on Soviet foreign rela- 

tions consists largely of description at the level of formal govern- 

mental interaction. And this despite the fact that most authors of 

such studies are quite aware that Communist theory and Soviet practice 

intimately intarrelate conventional diplomatic relations with propaganda 

and agitation, economic warfare, open Intelligence collection, and— 

when and where appropriate—clandestine subversion. Furthermore such 

authors commonly neglect to integrate the findings of the considerable 

body of acceptable and cross-verified accounts of the operations of 

Soviet espionage, cultural offensives, information programs, etc. The 

obvious fact that much of this material derives from political refugees 

(as well at   from emigres with less savory motives for defection) whose 

accounts are often ghostwritten in styles reminiscent of yellow Journal- 

ism, does not relieve the student of International relations from making 

extensive—if closely critical—use of such often unique data. 

The present paper reconstructs the fragments of data bearing on 

Slno-Sovlet press relations from the widely scattered and often 

unreliable documentary sources, to supply one of the »©«a n»e1acted 

pieces in the jigsaw puzzle of Slno-Sovlet relations. Also, it 

attempts to demonstrate that such collated and ar.alyzed data—though 

perhaps only when available in a more complete form than the author 

can now provide—can serve the student of relations among Communist 

states as both one more index of the saliency of particular countries 

to the USSR and as relevant evidence for the nature and degree of rift 

in inter-state and inter-party relations. 

This paper is a by-product of my more general stidy, Soviet 

Foreign Correspondents (1970) which is, in turn, the outgrowth of my 

card-indexed Who's Who of Soviet Journalists* Specializing in Foreign 

,. 



■ r',!?'«8W*»MiHi<*r«.. 

-11- 

Affairs (draft, 1961-1965). Another paper. Guerrilla Communications 

(1970), collates the data on Internal and external Intelligence 

collection by several selected Communist guerrilla movements; China, 

Yugoslavia, Vietnam, etc. 

The research for an Initial draft of this paper was completed In 

August 196A. The present final form represents only an edited version 

of that early draft. Because of other commitments, it was not possible 

to incorporate th« fnllowlne originally planned material:  1) a general 

up-dating of the data, 2) a biographical directory of Soviet Journalists 

dealing with China, 3) a chronology, 4) critical annotation of the 

bibliography and 5) maps. Although such supplements would have greatly 

increased the reference value of this paper, it has been decided to 

issue the existing textual material to make it publicly available to 

interested scholars. 



-1- 

I.  SINO-SOVIET RELATIONS 

CIOB" Soviet attention to political events In China dates from 

the early months of Bolshevik power In Russia. 

In the belief that It would prove mutually advantageous. Dr. Sun 

Yat-sen brought his political party, the Kuomintang (KMT), Into close 

Ualso". with both the Chinese Communist Party (CCP) and the Soviet 

Government. Dr. Sun accepted Soviet political and military advisers 

In large numbers after 1923, notably Mikhail Borodin In the former 

category and General Vaslll Blyukher ("Galen") In the latter. , An 

Intense effort was made by the Soviet Government to present their 

advisers under labels as either private citizens or representatives of 

the International Communist movement rather than as operating under the 

discipline of the CPSU much less that of the Soviet Government. This 

camouflage was however a legal fiction to avoid a charge of export of 

revolution and to preserve the proprieties of Inter-gcvernmental 

relations. The true nature of the KMT-Soviet collaboration was however 

well understood by both contracting parties. 



w&r-'&mmS!*» 

-2- 

II.  SOVIET CORRESPONDENTS IN NATIONALIST CHINA. 1920-1937 

In June 1920 a Mr. "Zarkhln" arrived In Peking with his wife, 

having entered China under credentials Issued by the official Russian 

press-wire agency» ROSTA. From there he went to Si mghal where we know 

he was In Angus and September at which time he visited Dr. Sun Yat-sen. 

Subsequently he went to Canton and then In 1921 returned to the USSR. 

... In June 1920 Gregory Voltlnsky, special agent of the Far Eastern 

Bureau of the Comintern, arrived In Peking where he visited LI Ta-chao 

to found the first Communist cell. From there he went to Shanghai 

where he assisted Ch'en Tu-hslu In organizing the first local Communist 

cell. Subsequently Voltlnsky went to Canton where he repeated his 

earlier organizational triumphs. He returned to Moscow In 1921, after 

turning over his operation to the Dutch Comintern agent, Hendrlcus 

Sneevllet (alias "Marlng") who had just assisted In founding (1920) 

the Indonesian Communist Party. In an obsequy written for Pravda 

three days after Dr. Sun's death, Voltlnsky recalls a second visit to 

Sun—then In Canton—In June 1924. ... "Zarkhln" and Voltlnsky 

are the same person. 

^or Voltlnsky's Comintern activities In China, see North (S3), 
Wilbur and How (56), and Eudln and North (57). Eugene Pick, ChJna In the 
Grip of the Reds (Shanghai: 1927), pp. 9-1A, 18, 21, 45-46, Is our only 
source for the statement that Voltlnsky travelled In China under a 
ROSTA cloak. Pick claimed—on what seems ver/ good Internal evidence— 
to have been a Captain In Red Army Intelligence who served as General 
Galen's adjutant In China from 1924 until his defection In Hankow on 
18 May 1927. Subsequently Pick (the actual pseudonym by which he was 
known In Soviet Intelligence) had some dealings—In 1930 and 1933— 
with U.S. Marine Lieutenant Evans F* Carlson, then Navy Intelligence 
Officer In Peking. To Carlson he claimed to have worked for Japanese 
Intelligence until 1933 when he hinted he had returned to the Soviet 
payroll. Michael Blankfort, The Big Yankee; The Life of Carlson of the 
Raiders (Boston: Little, Brown, 1947), pp. 153-153, where Eugene Pick 
Is Identified only as "Mr. Dick". 



^nmmnmmBmvmur '■-■■      > "  PiÄff^J 

-3- 

On 6 October 1923 Mikhail Borodin arrived In Canton from Moscow, 
2 

also ostensibly as a representative of ROSTA.  However, as In 

Voltlnsky's case, this was merely a cover. Borodin had, In fact, been 

sent In response to Sun Yat-scn's request to Karakhan, Soviet Ambassador 

to the Peking regime, that a Comintern representative be sent «a adviser 
3 

to his own revolutionary regime in Canton. 

On 13 December 1923 Borodin was officially appointed by Dr. Sun 

as Adviser to the KMT and launched on his spectacular career in the early 
4 

history of ».he CCP-KMT movements in China.  Although the Soviet Govern- 

ment, the CCP and the KMT initially Insisted publicly on Borodin's status 

as a private citizen, they soon acknowledged his official Comintern role. 

However, it was many years after Borodin left Hankow on 27 July 1927 

following the collapse of the CCP-KMT entente that his secret Soviet 

Government affiliation was disclosed. 

2 
Stephen Chen and Robert Payne, Sun Yat-sen; A Portrait (New York: 

The John Day Company, 1946), p. 203; North (53), p. 73; Eudin and North 
(57), p. 142; and Harry Schwartz, Tsars. Mandarins, and Conaissars 
(Philadelphia and New York: Lipplncott, 1964), p. 106. These four 
references to Borodin's ROSTA affiliation are the only known published 
statements to this effect. Unfortunately none cite their source. Mark 
Gayn mentions that when his father met Borodin in Shanghai "in the Summer 
of 1923", Borodin was clumsily representing himself as a salesman of 
German machinery. Mark J. Gayn, Journey from the East (New York: Knopf, 
1944), p. 122. 

3 
On Borodin's invitation, arrival and activities prior to formal 

attachment to Dr. Sun's staff see North (53), pp. 72-75; Brand, 
Schwartz and Palrbank (52), p. 31; Fischer (30), pp. 634, 636-640; 
Mitarevsky (27), pp. 130-1; Wilbur and How (57), pp. 144, 148. 

4North (53), p. 73; Isaacs (38); Fischer (30); Sheean (36). 

Louis Fischer, Men and Politics: An Autobiography (New York: 
Duell, Sloan and Pearce, 1947), pp. 137-138. 

■ 



■ 

■: l ■ ■ . . ■ I 

-4- 

Durlng the period of active KMT-CCP collaboration (1924-1927), 

numerous Comintern and Soviet Intelligence agents of several national- 

ities were sent to China as advisers to the KMT and the CCP.  They 

noroally entered vlth the usual conspirator's "legend," supplying false 

background, a nop de guerre, and a cover occupation. According to 

Captain Pick, those who entered on TASS (or until July 1925, ROSTA) 

credentials wore—in addition to Zarkhin-Voltinsky—the German Jew 

Zllbcr' »ho operated in Hankow, Canton and Swatow in 1925, the Bul- 

garian v r Moldavian) Proussianin (alias "Arnold," alias "Arthur") 

in 1927, and the Russian Jew Musin in Hsnkow in 1927. In addition, 

Pick mentions an Englishwoman married to a Russian, a Mrs. Lotov (slias 

"Lotoss"), who entered as a Soviet Journalist (organisational affiliation 

unspecified) and operated In Hankow or Shanghai in 1927. 

In 1921 the Comintern decided to intensify its political activity 
a 

in the Far East.  According to Peking journalist Sokolsky the subsequent 

Intense propaganda operations in China were conducted by ROSTA and 

DALTA (presumably the official Far Eastern Telegraph Agency of the 
9 

short-lived Fsr Eastern Republic.) 

Wilbur and How (56) is the standard reference on this general topic. 

7Plck (27), pp. 11-14, 16, 18, 21, 44-46. Pick is not only my only 
source for this mention of a TASS "cover", but the lone source that men- 
tions these names (other than Voitlnsky, Zilbert, and MusIn). Furthermore, 
Pick is not too specific in his dates or other details. Both the Hoover 
and Columbia libraries contain several lists of Soviet agents in China 
at this time published by Chinese, British and U.S. police, intelligence 
and foreign ministries which should be checked for confirmation. Pick 
(an admitted pseudonym) is almost certainly the mysterious "Mr. Dick" who 
in 1930 and 1933 attempted to get recruited by U.S. Navy Intelligence 
Officer in China, Lt. (USMC) Evans F. Carlson. If so, it Is quite clear 
from his statements to Evans that he was a most untrustworthy person. 
Blankfort (47), pp. 15i-155. 

g 
Eudin and North (57), p. 84. 

9 
George E. Sokolsky, "The Kuomintang" in The China Year Book; 1928 

(Tientsin: n.d.), p. 1317. Sokolsky was then (1920-1930) political 
correspondent of the North China Dally Newa. 



'■■:■■■,—-^—., M,„^^.~r^ ^tmvmam-.fjj^.      -     ^ ^      „   „„m „,„, |M . „M,M,>W[1-r I ■ fll IHl ■ m.miT II I   I'..    iraflBBflBBIllfm 

-5- 

The catlleBt ref«r«nc« to • "Icyliltwte" fovlet Journalist In 

Chlnn la to an unnaned ROSTA "Jot" who had lived oany yeara tn tho UaiCfid 

Stale« and who waa faalllar with Aserlcan aethoda of thought and Aoerlcan 

nawapapar terslnology and practica whoa UP'a Far Eaat Manager, Mile» 

Vaughn, ort In Poking In Hay 192S.10 

Ono ooaaure of tho leportanca of Soviet Intelligence coverage of 

China la the fact that the Shanghai office waa one of the firat alx TASS 

foreign hureaua to have been eatablliihod. 

The earlleet TASS dfapatch fro» China of which I know, waa filed 

froa Shanghai on 17 July 1929. TASS waa eleo repreeented In China by e 

Id 
14 

12        13 
Shanghai bureau In 193«.  and 1936 . Thla office did aend dlepa£chee 

to Moacow which were published by the central preaa 

On the occaelon of the pioneer flight of e Soviet airplane froo 

Moacow to Poking aoeetlae In the early 1920*av Mlaa Zlnalda Richter—a 

Mllaa W. Vaughn, Coverlnn the Far Beat (New torkt Covlcl, Friede, 
1936), p. 102. Mr. Vaughn—then only newly arrived in the Far Eaar— 
described thla ROSTA correapondent as: "one of Che beat of «sy Soviet 
contacca. ... I liked to talk to hla becaua« he could talk Bolshevik 
Ideas without reporting to all the Marxian phraseology." Vaughn waa 
baaed in Tokyo for UP froa 1925 to 1934. 

By 1934 the alx TASS foreign bureaua were in New York (opened 
1923), Paria, London, Geneva, Vienna, and Shanghai (opened 1932). 
Robert W. Desoond, The Frees in World Affaire (New Yorki D. Appleton- 
Century Company, 1937), p. 27). (Desnond quote» thla inforeation 
apparently fron E&P, 1 Deccober 1934, p. 12); Kruglak (62), 91. 

12 
See previoua footnote. 

13Des»ood (37), p. 70 (baaed on Politicel Handbook of the World: 1937) 

14 
McLene (58), p. 75, notes e TASS «üapetch filed froa Shanghai 

and publiahed in Prnvda, 24 June 1936, p. 5. 

;/ 



-6- 

\eadlng Soviet journalist—arrived In the craft aa a special correspondent 

covering the event. 

In early 1937, on the eve of the Sino-Japaneae War, TASS had only 

two RuBulaoa registered with the Natlonallat Ministry of Foreign Affairs 

in Nat 

tine. 

in Nanking,  presumably cooprislng the entire TASS China bureau at that 

?ravda oalntained a correspondent in Shanghai at least as early 

aa March 1927.   And an Izvestiya correspondent in China is known froo 

a wired dispatch published in the 28 July 192? issue of Internetional 
ig 

Press Correspondence, the official bulletin of the Comintern. 

This waa, of course, a period of intense revolutionary—and counter- 

revolutionary—activity in China, one closely watched in Moscow. 

Froo Edgar Snow we have on intriguing account of the Chief of the 

TASö Peking Bureau in 1936 functioning aa a self-admitted channel of 

reporting to what he could only mean (unless one presumes some sort of 

self-delusion) were the top Soviet policy makers on Chinese affairs. 

19 
Snow recounts how: 

William Henry Chamberlin, "The Soviet Press," Asia, v, 27, no. 5 
(May 1927), r. 426. 

16The Chinese Year Book; 1937. p. 1096. 

Isaacs (1951), p. 15A. The nationality of the anonymous corres- 
pondent is not specified. The reference is to his interview with Kuomintanp, 
General Pal Chung-'.-sl quoted from Pravda by the New York Times, 
1 April 1927. 

18 
Isaacs (1931), p. 266. Again nationality is not specified. 

Edgar Snow, Random Notes on Red China (1936-19A5) (Cambridge: 
Harvard University Press, 1957), p. 3. This Interview is based on Snow's 
diary notes of the time. Snow does not mention the name of the TASSman, 
only that he was recalled to Moscow in 1937 and that Snow had never heard 
of him again. He may have been V. Abolnlk who was in Peking around that 
time. Snow notes that the Peking TASS bureau had at that time purchased all 
of his articles on the Chinese Communists—the first such on-the-scene 
public reporting to come out of Red China—and that he was "reasonably sure" 
they had been forwarded to Moscow, but none had been published in the Soviet 
press. 



■ r-i-i-t m fiftti^w!«i •» M ■ Pf«' ;v; :;• 

-7- 

Follovlng my return from Yenan In [October] 1936 
I ... told the head of Tass agency In Peking, off 
the record, exactly how the Reds were being helped by 
Chang Hslleh-llang. Our conversation Indicated he was 
not entirely informed about that. But he himself 
had no doubt that Chang HsUeh-liang was sincerely anti- 
Japanese and that his seizure of Chiang Kai-shek [on 
12 December 1936] had the full support of the Chinese 
Communists. He was as astounded by the [unfavorable] 
Moscow press reaction as I was. He kept repeating, 
"I don't understand. They have read all my reports. 
How could they make this mistake?" 



n 

«■"1 rvfHtftfWrtlff*^* ffpff 

-8- 

III.  SOVIET CORRESPONDENTS IN NATIONALIST CHINA. 1937>19A9 

This chapter covers Soviet press activities In the non-Communist 

areas of China during the unsettled years of the Slno-Japanese War (1937- 

1941), the Pacific War (1941-1945), and the Chinese Civil War (1945-1949). 

The Slno-Japanese War began on 7 July 1937 with the Marco-Polo Bridge 

incident in Peking, which fell to Japanese troops on July 28th. A month 

later Russia and China signed a non-aggression treaty and this was soon 

followed by sale to China of Soviet warplanes and, later, by other military 

supplies. 

Shanghai fell on 12 November 1937 to the Japanese, who then pressed 

on toward the Nationalist capital of Nanking. Although, in anticipation 

of further retreat to the interior, the Nationalists formally transferred 

their capital to Chungking on November 20th, the Executive in the person 

of Generalissimo Chiang moved only to Hankow. The bulk of the foreign 

press corps followed Chiang's pattern of keeping one city ahead of the 

Japanese. 

During the brief period of the battle for Nanking which ended with 

its fall on 13 December 1937, the TASS office—then in Hankow—filed 2,000 

to 3,000 words dally to Moscow. This was considered by the Reuters 
21 

Hankow correspondent to be an unusually large volume. 

By 1938 TASS had greatly increased its China bureau staff. The bureau 

chief, Vladimir Rogov, imported ten "crack" Soviet reporters and sent them 

20 
Tong (50) gives a detailed chronological account of the movements of 

the Nationalist Ministry of Information and the foreign press corps. 

21 Chao Ming-heng, "The War-Time Press," in The Chinese Yearbook: 
1938-1939 (Chungking: The Commercial Press, Ltd., 1939), p.  704.    ÄiTthe 
time, Chao was Reuters correspondent in Chungking. 



• • ■.-- =-,■. ■^wmmmmmmmmi'a^• v• A, \ ^nfM^äS^mmMt^w 

-9- 

22 
directly to the various fronts. According to Miss Sues: 

They reported to him by wire as often as they came near 
a field station. Thus Rogov's cables to Tans, which I 
had to censor and to translate, contained the only 
accurate, detailed and reliable Information from the 
various battle zones which gave a comprehensive picture 
of the war situation. They were highly appreciated by 
the Government, though this was, of course, never admitted— 
but the fact that officials would go to the trouble of 
telephoning or dropping In to get them was proof enough. 
There were American and British war correspondents like 
Jack Beiden and James Bertram, traveling with one or 
another army unit and doing good work, but no other 
country had arranged for as complete a coverage as tho 
IT.S.S.R. 

Later, by August 1938, the number of TASS staff at the front had 

been Increased to 12 war correspondents, all reporting to Rogov In 
23 

Hankow. 

Roman Kamen, Izvestlya's former war correspondent-clnematographer 

In Civil War Spain, was sent from Moscow soon after April 1938 to film 
24 

the war In China and may have been there as late as 1941. 

22 
Sues (44), p. 182. Miss Sues—fluent In Russian—served In 1937 

and 1938 as chief foreign press censor for Holllngton Tong's Press Bureau 
at the Chinese Foreign Ministry. Of course, both China and Jnpan main- 
tained larger corps of war correspondents, 400 Japanese newsmen In China 
alone (Hanson [29], p. 122). 

23 Chao (39), p.  704.    Also Utley  (39), p.  174, who enables us to 
pinpoint the date. 

24 
Ilya Ehrenburg, Eve of War, 1933-1941 (London: MacGlbbon and 

Kee, 1963), p. 277. In any case, Ehrenburg speaks of him in April 1938 
as "planning to go to China" and on 17 June 1941 as being In Moscow 
exhibiting a film (his own?) on China. For personal remlnlscenses of 
Karmen In Spain see Ehrenburg, o£. clt., pp. 117, 130, 133, 148-9, 152 
and Louis Fischer (41), pp. 396-398. Karmen was one of the few 
Izvestlya staffmen to survive the 1937-1953 purges, writing on the 
Venice Film Festival for Pravda In August 1959 and serving as an 
Izvestlya Special Correspondent In Havana In November 1960. 



i 

f*r ''mmmnm&m.  .!   ttm-i.%r 

-10- 

In December 1938, AP's Haldore Hanson met two "Soviet new» 

photographers" who were staying with other foreigners at the Officer's 

Club In Kwellln, which was then both South China Headquarters of the 
25 

Nationalist Army as well as capital of Kwangsl Province«   And on 

8 January 1942 Robert Payne net a "Russian correspondent" who was also 

covering the major battle of Changsha. 

An Interesting fact emerges when we compare this striking growth 

In TASS Investment of personnel In China and consequent Increase In Infor- 

mation output to Moscow with the news output on China appearing In the 

Soviet press of the time, Charles McLane has done a valuable content 

analysis of the China coverage In the Moscow dally press from 1938 until 

19A9. Whereas In September 1939 battle dispatches from China alone 

averaged one-third column per day ecch In Pravda and Xatvestlya, by the 

eve of the German Invasion of Russia In June 1941 this coverage had 

dropped by one-half. 

During the period from the German attack on Russia until the dis- 

solution of the Comintern—July 1941 to July 1943—"battle dispatches 

from Chungking carried In Pravda dwindled from an average of about 

three a week to three a month or less." Furthermore, neither Pravda 

nor Izvestlya carried any editorial comment on China. Similarly both 

25 
Hanson (39), p. 353. 

26 
Robert Payne, Chunking Diary (London: Willicm Heinemann, 1945), 

p. 62. Payne was covering this battle as special correspondent for the 
Times when he me!: this unnamed correspondent among other foreign 
journalists. 

27 
McLane (58), p. 146. Thiu decline In dispatches from China was 

even exceeded by the fall in Moscow-originated feature story coverage: 
the number of such articles during the first six months of 1941 being 
one-fourth of those during similar periods In 1938 and 1939. Indeed from 
3 May 1940 until 1945 not a single political commentary about China 
appeared In the Moscow ^ally press. 



% 

-11- 

28 
Bolshevik and Communist International dropped all mention of China. 

However In August 19A3, Soviet press coverage—particularly In 

the form of Soviet political commentary—was renewed after four years of 

virtual blackout apparently as a result of the rapidly mounting tension 

between the KMT and the CCP. 

Hankow fell to the Japanese on 25 October 1938 and Chiang soon 

moved executive headquarters to Chungking. The TASS China bureau head- 

quarters presumably accompanied this move. In any case, we know it was 

there at least by 11 June 1940, because on that day the TASS offices 

were bombed and burnt out in a spectacular 112-plane Japanese raid that 

also destroyed the premises of the French and German news agencies and 
30 

the Soviet Embassy.   While Havas and DNB immediately transferred 

their offices into the government-operated Press Hostel, TASS moved in 

only later that winter due to the shortage of accommodations elsewhere. 

Meanwhile the then two Russian TASSmen lived in a house of their own 

located near the Soviet Embassy. Also located in the Press Hostel were 

the offices of Transocefn, AP, Reuters and even Guenther Stein's 

China Air Mail together with the living quarters of 40 foreign corres- 
31 

pendents, virtually the entire foreign press corps. 

By January 1943, the total permanent foreign press corps in 
32 

Chungking had declined to 25 of whom three were Russians, all with TASS. 

OP 0McLane  (58),  pp.  156-157. 

29McLane  (58),  pp.  166-167. 

30 Journalism Quarterly, v.  17  (1940), p.  278. 

T'ong  (50), p.   224;  and Graham Peck, Two Kinds of Time  (Boston: 
Houghton Mifflin,,  1950), p. 61. 

32 China Handbook;  1937-1943  (New York;  The Macmlllan Company, 
1943), p.  704. 

i 



•spim^mi:mi^-'■-■!' ■■■ -■■•!'j i VT v:i:';,,',',,-m:' 

•12- 

Certalnly one contributing factor to this general reduction In the press 

corps was the expansion of belligerency, which excluded the Germans and 

their allies from Free China. By fall of the following year, the total 
33 

number had expanded to 32 of whom the same number was with TASS. 

The TASS Chungking Bureau chose to send and receive news reports 

directly to and from Moscow over the powerful Chinese Government Radio 

Administration transmitter at Chungking. Most other foreign correspondents 

preferred to send their dispatches first to Shanghai or Hong Kong via 

rest 
35 

1/ 
wireless.   This bureau did send dispatches to Moscow which were published 

In the Central Press. 

During 19A2 the TASS Chungking Bureau, continuing to use the direct 

Chungking-Moscow radio telegraphy link, transmitted 623 messages totaling 
36 

122,998 words and received 6,401 messages of 1,454,548 words. 

The month after the June 1941 German attack on the Soviet Union, 

the Soviet Embassy In Chungking opened a Press Bureau. This bureau 

published a dally bulletin In English, News and Views from the USSR, 

consisting of news diFpatches from TASS and special wires from the 

SOVINFOPJDUR0. The Embaooy Press Bureau also issued a weekly bulletin 

33 
China Handbook; 1937-1944 (Chungking: Chinese Ministry of Infor- 

mation, 1944), p. 423. 

34 
Journalism Quarterly, v. 17 (1940), p. 175. 

35 
Thus McLane (58), p. 208, notes a TASS dispatch filed from 

Chungking and published in Pravda, 30 November 1945, p. 4. 

36 
The Chinese Yearbook; 1943, p. 684. One presumes that with the 

Japanese in control of both Shanghai and Hongkong and at war with the 
Americans and British, that these latter had now joined the Russians in 
using the CGRA Chungking transmitter. The comparable traffic that year 
between Chungking and the U.S.A. was 7,959 outgoing messages totaling 
881,132 words and 5,657 Incoming messages totaling 1,095,588 words. 



• •MWfflraaaw.'.w.svM:' i?fX"V]:'%v\'y 

-13- 

in Chinese, the Hsln-ven lel-plen 
37 

In July 1945 we know that the TASS Chungking bureau was Issuing— 
38 

like Reuters—Its news service In English. 

Until Its dissolution on 23 May 19A3» the Comintern operated its own 

international news agency which called Itself SUPrcss, a Freudian abbre- 

viation of "Soviet Union Press." Headquarters were In Moscow, except 

presumably for the brief wartime evtcuatlon In 19A1 of the Comintern to 
39 

Ufa.   In June 1942, Chang Han-fu registered in Chungking as the corres- 

pondent for SUPress.   Mr. Chang was concurrently—and throughout the 

Slno-Japanese War—editor of the Hoin-hua jlh-pao (.ßfcft   ?£' M ^ü y 

New China Dally), the official Communist Party newspaper in Chungking. 

Soviet correspondents—either at home or abroad—have seldom been 

particularly noted for their mixing—either professionally or socially— 
42 

with the foreign press corps. This wae generally true in China. 

41 

40 

37 
Hsu Chao-yung, "The Press," in The Chinese Year Book: 1943 

(Bombay: Thacker & Co., Ltd., n.d,), pp. 665-689. Data frcm p. 679. 
Hsu was then Chief of the English Department of CIA, the official 
Nationalist news agency. See also China Hgndbook; 1950, p. 601. 

38Chlna Handbook; 1937-1945 (Revised and Enlarged with 1946 
Supplement, New York: The MacMllltta Company, 1947), p. 511. 

39 
Whaley. Soviet Foreign Correspondents (1970), Chapter III-A-3. 

Chinese Year Book; 1943 (Bombay: Thacker & Co., Ltd., n.d.),p.i678. 

Hjhaley, Who's Who of Soviet Journalists (draft, 1964). Five 
years later, Chang Han-fu became a Vice-Minister in the Ministry of 
Foreign Affairs, a position which he still (1963) shares with four others 
in Peking. He is also an Alternate Member of the CC of the CCP. He 
represented his government at the Geneva Conference In 1961 and 1962. 

42 
This Is implicit from the rare references, all noted in this paper, 

by Western and Chinese journalists to their Soviet as contracted with their 
other colleagues. For explicit references to the non-mixing of the Soviet 
comnunlty In Chungking and elsewhere in China, see Peck (50), p. 118. 



-14- 

However, their early contacts In China offer some of the notable excep- 

tions. For Instance, when on 18 May 19A3 the members of the foreign 

press corps In Chungking founded the Foreign Correspondents Club, TASS 

was represented. Indeed, TASSman M. Yakshamln was a charter member and 

officer, being elected a Vice-Chalrman (together with Theodore White 

cf Tlme-Llfe-Fortune and Chao "Tommy" Mlng-heng of Reuters) while Brooks 

Atkinson of The New York Times was Chairman and Spencer Moosa of AP 

was Secretary. This organization registered itself with the Chinese 

Nationalist Government and soon began to represent the foreign press 
43 

corps in various official matters concerning its membership.   However, 

the three TASS members both reverted to form and, incidentally, showed 

good discipline when they unanimously proved the only exceptions when 

in April 1944 all other members of the Foreign Correspondents Club 

joined In signing a petition to Generalissimo Chiang requesting the 
44 

liberalization of press censorship. 

The cameradsvie which sustained the western Journalists covering 

the Japanese advance from the dc facto Nationalist capital in Hankow in 

1933, partially encompassed the TASS contingent. The chief of the TASS 

China bureau there, Vladimir Rogov, was called "friend" by the distinctly 

anti-Communist Hollington Tong, Vice-Minister of Information, who had 

responsibility through his Central Publicity Board for all correspondents 

and international propaganda.   Rogov and his staff frequented "Rosie's," 

43 
Tong (60). p, 227. Yakshamln was replaced in this office In 

1943 or 1944 by his colleague Vadim Sidelnlkov. China Handbook; 1937-1944, 
p. 534, and China Handbook; 1937-1945 (Revised, New York: 1947), p. 609. 
Sidelnlkov now (1963) holds the chair of Professor of Philology in the 
Patrice Lumumba University in Moscow. On the general question of 
fraternizing of Soviet Journalists abroad see Whaley, Soviet Foreign 
Correspondents (1970), Chapter VIII. 

44 
^Tong (50), p. 248. 

45Tong (50), p. 208. 



I ,.- .ws»fSB0SJfflM8iKftaBHto«v^   I.    >:'r<)&K:M?^^WP\m 

-15- 

Hankow's only "respectable" Western-style nightclub along with the other 
46 

foreign press, military and diplomatic corps,   Rogov had his apartment- 

cum-offlces on the third floor of the China Press Bulldi.ig which also 

housed Reuters on the ground floor and "Colonel" J. L. Huang's War 

Area Service Corps on the second. The roof of this building was the only 

one where correspondents were allowed to stand during Japanese air raids; 

and Rogov would join his professional colleagues. Colonel Chennault, 
47 

and the diplomatic corps during these social occasions. 

TASS correspondents evidently accompanied the Soviet Army which 

entered Manchuria on 9 August 1945 and remained in occupation until its 
48 

withdrawal the following April.   Whether or not TASS departed with the 
49 

Soviet forces is not known to me.   However, it seems likely on two 

grounds that they would have done so: Firstly, the unsettled state of 

civil war which followed close upon the withdrawing Soviet troops and 

the hostility which the entering Nationalist forces felt toward the 

Russians at that moment would probably have made a Soviet Journalist's 

life too risky. Secondly, and only inferentially, the TASSmen in 

Manchuria were probably accredited only to the Soviet Amy and it is 

unlikely that the Nationalists would have sanctioned transfer of accred- 

itation to the regular TASS China bureau. 

H Utley  (39), p.   194. 

47 Sues  (44), pp.  181,  296.    Miss Sues notes however that Rogov was 
avoided by the Christian and anti-Communist "Colonel"  (actually General 
Huang. 

48 
McLane (58), pp. 227, 234, notes the following two TASS dispatches 

published In Pravda; 
24 February 46, p. 4 (filed from Manchuria) 
2 March 46, p. 4 (filed from Changchun) 

49 
The only subsequent TASS dispatches on Manchuria of which I am 

aware are datelined Shanghai. A search of Pravda for that period should, 
however, be made to find any Manchurian datelines. 



* 

-16- 

Followlng the Japanese surrender in China in August 1945, the 

eaigre foreign press corps returned to Shanghai, Peking, and Hong Kong. 

In any case, we know that TASS was back in Shanghai by April 1946 if net 

earlier.50 

By September 1948, there were 88 foreign correspondents and Chinese 

representatives of foreign press agencies in the Nationalist cities of 

Shanghai, Nanking, Peiping, Tientsin and Tsingtao. The only Soviet 

correspondents represented In that group were the TASS staff. 

Thus, McLane (58), p. 259, notes from his conversation in 1953 
with American journalist, Marjorie Ravenholt, that she had interviewed 
a TASS official in Shanghai in April 1946. 

51China Handbook; 1950. p. 681. 



■■.>■■ H*a*-«3ö* **.■-=- w r 

-17- 

IV,    THE TASS  BUREAU IN YENAN DURING WORLD WAR II 

As described below,  Soviet official relations with the Nationalist 

Government of China were consistently "correct" from earliest contact 

until 1949 when Soviet Diplomatic recognition was transferred to the 

Chinese Peoples Republic after its de facto seizure of power on the 

mainland on the eve of the flight of the Nationalist Government to 

Taiwan. 

All military supplies were channeled directly to the Nationalist 

Government during the Sino-Jspanese War. And even after World War II, 

with the Soviet occupation of Manchuria,  the Soviet Government managed 

desperately to preserve a legally correct position while facilitating 
52 the Chinese Communist takeover there.    Theodore White learned that: 

From 1937 to 1945 no more than five Russian planes 
made trips to [the Communist capital of] Ycnan; each 
of these planes was approved by the Central Government 
and brought a Central Government inspector with it as 
it flew in, and all materials carried were thoroughly 
checked. 

It appears that the Soviet Union preserved the official proprieties 

even in terms of its accreditation of foreign correspondents to those 

regions under the control of the Chinese Communists. 

From the time of the KKT-CCP split in 1927 and expulsion of the 

Soviet advisers until the arrival in the Communist town of Paoan of Edgar 

Snow in June 1936, no foreign observers or journalists entered the Chinese 

52WhUe and Jacoby  (46), pp. 239-240. 



-IS- 

SS 
Connunict enclaves. 

The first known Soviet Journalist to visit the Communist regions was 

TASS correspondent Skvortsov who had been recently assigned to the Hankow 

bureau and came up from there by train to the Communists' Eighth Route 

Army headquarters in Southern Shsnsi province for a few days in February 

1938 with a goodwill delegation of five other Hankow Europeans, bringing 
54 

money, clothing, and medical supplies. 

53 
McLrne (58), p. 2. This does not, of course, include Comintern 

officials who continued—although seemingly on a much reduced scale—to 
visit the Communist-held areas. For example, Mif in 1931, "Albert" in 
1931-1933, possibly Lominadze in 1932 or 1933, and the German "Li Teh" 
(Otto Braun) stayed on as a military adviser from 1933 to 1939. See 
McLane (58), pp. 9-10; North (53), p. 164. For explicit denials of the 
presence of Russians or Soviet newsmen see: 

a) Snow (38), p. 66, who notes that when he reached Pao An 
in June 1936, the only other foreigner there was Li Teh. 

b) Wales (39), p. 264, who mentions only Li Teh in her time: 
April-October 1937. 

c) Bertram (39), p. 284, who notes that TASSman Skvortsov's 
visit in February 1938 was first Rusa'sn in Red Areas for 
at least the five months since September 1937. 

d) Hanion (39), p. 295, who states "there were only two white 
rep.idents" in Yenan at time of his 3 week visit in September 
1933: "Ma Hai-teh" (George Hatcm) and "Li Teh" (Otto Braun). 

e) Payne (47), p. 68, who notes in June 1946 only 2 Russians in 
Yenan, both doctors. 

f) Strong (49), pp. 17, 25, who mentions in August 1946 only 2 
Russians in Yenan, both doctors flown in from Manchuria. 

For mere non-mention sec: 

a) Wan Yah-kang, Rise of Communism in China (Hong Kong: 1952). 
Wan, who claims to have spent 3 years with the Chinese Communists 
during the war, makes no mention of either Soviet correspondents 
or any other Russians in Yenan. Cited by McLane (58), p. 175. 

James Bertram, Unconquered (New York: John Day, 1939), pp. 284-5, 289. 
Bertram, a New Zealand Journalist and consistent sympathizer of the Chinese 
Communists, met Skvortsov there while on his return from seven months in the 
Red areas. Skvortsov is probably T. F. Skvortsov who, later in ehe early 
40^, was Counselor of the Soviet Embassy in Chungking. Alternately, he 
could be I. M. Skvortsov, Professor of Newspaper Editing and Publishing at 
Moscow State University in 1963. 



.  „ ;).■■■ "   m  i ■ I; '- 
--....•i,il,^iv.iv.-;vV(.i •»<,, . 

-19- 

Anna Louise Strong, while covering the operations of General Chu 

Teh's Eighth Route Army when she visited his field headquarters In 1938 

(probably In January or February) reports that two of the twelve TASS 

correspondents then covering the Nationalist's war effort briefly appeared 

at Chu*s headquarters. "It was plain that these were the first Russians 

most of Chu Teh's men had seen."   McLane, commenting on Dr« Strong's 

evidence, remarks that this may have been possible only because of the 

relaxation of Nationalist resistance to travel by foreigners to the Red 

areas during the first two years of effective Nationalist-Communist 

"united front" during 1937-1939.   As Chu's field headquarters was then 

located in Northern Shansl province,  I would suggest that the two 

TASSmen referred to may have come through Yenan, although as remarked 
SB 

above. It is unlikely they were based there. 

When American correspondent Joy Homer visited Yenan in late April 

and early May 1939, the only Russian she found was "a very homesick Russian 

photographer who had been sent out to bring back propaganda pictures of 
59 

Yenan."   This is the first known reference to a Soviet journalist in 

Yenan itself. 

Anna Louise Strong, The Chinopq Conquer China (Garden City, N.Y.: 
Doubleday, 19A9), p. 60.  She does rcu give tnelt naries.  Dr. Strong, a 
consistently pro-Chinese Conmmist American freelance journalist, is now 
(1968) In Poking serving as a propogandist for their cause. See Mark Gayn, 
"Anna Strong, Mao's friend, in Big Trouble," Boston GloUe. 18 August 1968, 

56McLane (58), p. 153. 

Anna Louise Strong, One-Fifth of Mankind (New York: Modern Age, 1938), 
pp. 127-138, describes In detail this 1938 visit to Chu's headquarters "some- 
where in Northern Shansl" but mentions no Russians, journalists or otherwise. 

58 
From Miss Sues* account (A4), pp. 187-190, we know two additional 

facts about Dr. Strong's trip. First we can pinpoint the date more closely 
In 1938 to January or February. Secondly, we can perhaps trace an eyewitness: 
Dr. Strong's translator was CNA journalist, Francis Yao, who subsequently 
became CNA's "daredevel battlefield reporter" and, later still, joined the 
new Delhi Broadcasting Station. 

59 
Joy Homer, Dawn Watch in China (Boston: Houghton Mlfflln Company, 

1941), p. 226. Mrs. Helen Joy Doerflinger, ne6 Homer, was then China corres- 
pondent for the Interdenominational Church Committee for China Relief. 



rf MpV:/! ''■'■iftv^mtii-fit,^^,^. 
^^vyw-t-flvst/';» « 

-20- 

The only Soviet journalists regularly assigned to the Communist- 

controlled areas of which I know were those In the one- or two-man 

TASS sub-bureau in Yenan during World War II. Only three (or, perhaps, 

four) eye-witness accounts of this TASS operation are known to me. 

These are found In the reports on their visits to Yenan by the Bands, 
61 62 

Harrison Forman,  and Günther Stein.   In addition, Theodore White 
63 

appears to provide an additional first-hand reference. 

William Band was an English physicist at Yenching University in 

Japanese-occupied Peking at the time of Pearl Harhor. He and his wife 

eluded Internment and spent the next two years in the Communist-controlled 
64 

areas.   Their published account of their stay in Yenan is one of the 

valuable sources for a period in which even fewer than usual Westerners 

passed through. On 28 October 1943—after only three weeks in Yenan—they 

became aware of the presence of a Russian TASSman there only when his 

replacement arrived with KMT permission on a Soviet plan—thus creating 

a small sensation because of Its rarity. The Band's report the speculation 

of a local Chinese friend that the TASSman got his news out "by the Post 

Claire and William Band, Two Years with the Chinese Communists 
(New Haven: Yale University Press, l^S), pp.~262-3. This work was 
published earlier in England under the title Dragon Fangs. 

Harrison Forman, Rp.port from Red China (New York: Henry Holt and 
Company, 1945), p. 176. 

62 
Günther Stein, The Challenge of Red China (New York: McGraw-Hill 

Book Company, Inc., 1945), pp. 437-438, Stein's book was published after 
Forman*s. 

63 
Theodore H. White and Annalee Jacoby, Thunder Out of China (New 

York: William Sloane Associates, 1946), pp. 239-240. 

64 
The Bands should be contacted for any further information they 

might yield. In 1948 Mr. Band was connected with the Institute for the 
Study of Metals, University of Chicago. 



,.„.„,.,.., ./l^l,^.^.,,,. 

\ 
■    \ 

I 

-21- 

Offlca telegraph system to Chungking, most probably," 

The reports by Forman and Stein are for the same period. Both men 

visited Yenan together in the summer of 1944 as part of the first group 
66 

of Western journalists to visit the Communist regions in five years. 

Although a number of other Westerners were in the areas at the time, none 

except White seem to have made any mention of the TASS correspondents. 

Band, oji,. cit.» pp. 262-3. The Panda are quite vague about the 
plane's route, commenting that It came either (directly from the USSR) via 
Lanchow or (indirectly) via Chungking. As these were the only normal routes, 
this comment is quite uninformative. The fact that he arrived accompanied 
by several Nationalist Army officers plus the normal protocal which would 
have him first report to—if not actually having been assigned from—the 
main bureau then in Chungking, indicates that the flight originated In 
Chungking. 

This group, the so-called "Chinese and Foreign Correspondents 
Press Party to the Northwest," left Chungking on 17 May 1944 and toured the 
Cotmunist region for three months. In addition to nine Chinese correspond- 
ents and tvo Nationalist officials, the group consisted of: 

Günther Stein 

Harrison Forman 

Israel Epstein 

Maurice Votow 

(British journalist covering for the 
Chrintlan Science Monitor and the AP. 
Stein ramalned a total of five months in 
the aria.) 
(NPV York Herald Tribune, UP, and The Times 
ot London) 
(Allied Lebor Ncwq, and covering for the 
KP.U York n ?5c and Time magazine) 
(Reuters, Torcnt.o Star, Baltimore Sun, 
and Tong's Staff.) 

Father Cormac Shanahan   (American Reman Catholic priest and editor 
of Catholic Monthly and China Correspondent 
and correspondent of The Sign. He remained 
in the region.) 

N. Protsenko (China Manager of TASS) 

For accounts of this group, see Tcng (50), pp. 243-244; Stein (45), 
pp. 26-28, 75, 79; Forman (45), pp. 2-3; McLane (58), pp. 175-176. 

One should carefully screen their writings and also open corres- 
pondence with those still surviving. Both Forman and Stein describe meeting, 
in Yenan, Michael Lindsay (now Lord Lindsay of Birker, at the School of 
International Service, The American University, Washington, D.C.). Stein 
(p. 347) mentions that on 22 July 1944 the U.S. Army Observer Section was 
established In Yenan with Col. David D. Barrett directing the group which 
consisted of John Stuart Service (since dead). Major Roy Cromley and Dr. 
Melvln A. Casberg, a major in the U.S. Army Medical Corps, 



-22- 

Of this TASS sub-bureau. Stein (pp. 437-8) says only: 

The Russians have two TASS correspondents and an army 
surgeon In Yenan who went there years ago with Chungking 
via Kuomlntang-controlled China, and those three men 
seem to be the only Soviet citizens In the Yenan regions. 
All I was able to find out about radio contacts 1c that, 
Soviet broadcasts are received In Yenan and distributed 
to newspapers and government offices by the TASS repre- 
sentatives, very much in the same way our foreign branches 
of the Office of War Information and the British Ministry 
of Information distribute their home broadcasts in China 
and elsewhere. 

Mr. Stein's reporting on this matter may well be less than the 

whole truth. If we accept Maj. Gen. Willoughby's detailed accusation 

that Stein was at that time a key member of the remarkable Soviet 

Military Intelligence (GRU) ring operated by Richard Sorge. 

Formen's account generally confirms Stein's statement, as far 

as it goes. 

We have what appears to be an eye-witness reference from Theodore 

who visited Yenan some 

Forman. White states that:' 

White who visited Yenan sometime later the same year than Stein and 
70 

CO 
Charles A. Willoughby, SUar.i^hp.l^ ConBpiracy (New York: E. P. Button, 

1952), particularly pp. 76 ff, 2'W-2iÖ, and 270-/. One might check the 
New York Times Book Review and New York TjUeg columns to see if Stein 
were publishing only what was already known, a good mark of a sharp 
operative, 

Forman (45), p. 176, which says: 

The sole Russians in the Border Region were a surgeon who 
seemed to stay at the operating table about sixteen hours a 
day, and two representatives of Taos News Agency who had come 
in under passports duly visaed by the Chinese Government. 
These two Tass men were not, as far as I could see, sending 
news dispatches to Moscow—they were merely receiving And 
Issuing a regular news service like that put out by the 
American OWI in strategic political centers all over the 
world today. 

White and Jacoby (46), p. 201. Time China Bureau Chief White 
flew into Yenan "late" In 1944 for a "few brief weeks." 



., ■ ■■"■a;v>»»?"Ui^S">; ' . r    -;M.   ■ ''ii^l^'lV 

-23- 

By 1944 two lass newspapermen and a Russian doctor 
constituted the only Instruments of Soviet Influence 
In Yanan, and these men had come with Central 
Government permission. 

The only known second-hand account of this TASS office, which 

throws fresh light on the problem Is that by Charles B, McLane.   His 

direct evidence Is based only on the above quoted passages by Stein and 

the Bands, missing the supporting references by Forman and White. 

However McLane did some Interesting research on his own. During the 

period of the Nazi-Soviet pact, August 1939-June 1941, Soviet press 

coverage of Chinese Communist activities drastically declined: none of 

the feature articles on the Chinese Communists which had appeared occa- 

sionally In the previous two years were published, the formerly frequent 

battle dispatches disappeared by the end of 1940, official statements 

from Yenan were only infrequently reported, only two of Mao's 27 statements 

during that period were reported and then only In the Comintern press 

In early 1940, and no reports appeared of the several major CCP meetings. 

"Chinese Couimunism had never been so little in the news in Moscow—apart, 

perhaps, from the nine months preceding the announcement of the [KMT-CCP] 

United Front In September, 1937—since the. beginning of the movement two 
72 

decades earlier." 

Indeed, the Soviet press carried not one single substantive reference 

to the Chinese Communists from June 1941 until January 1945 when a brief 

Charles B. McLane, Soviet Policy and the Chinese Communists, 
1931-1946.  (New York: Columbia University Press, 1958), pp. 175-76. 
Forman's bit on TASSmen in Yenan is quoted by Cheng Tien-fong, A History 
of Sino-Russien Relations (Washington, D.C: Public Affairs Press, 1957), 
p. 242, but only as data on the question of direct Soviet aid to the 
Chinese Communists. 

72 
McLane (58), pp. 144-146, Even what little that was reported was 

handled gingerly and often with delay. See, for example, pp. 148-152, 
on Soviet reporting of the New Fourth Army Incident of 1941. 



^11  I .  !!»" . 1!T"—M—T-~ 

■ »nvi-rwifft ''.'-v.- 

-24- 

dlspatch from Chungking reported Chou En-lai's views on recent Natlonallst- 

Connnunlst negotiations. McLane found "no articles In Soviet publications 

until after the war which were directly concerned with developments In 

the Border (I.e., Communist) areas, despite the fact that one or more 

Soviet correspondents ... were accredited to Yenan from at least 1942 [sic] 
73 

on. ..." McLane comments that: 

The presence In Yenan of Soviet correspondents who 
were apparently In continuous residence there through- 
out most of the war raises several questions: Why were their 
dispatches. If filed, kept out of the Soviet press? Were 
they, in fact, bona fide war correspondents, or were they 
perhaps sent to Yenan to maintain liaison between Moscow and 
the Chinese Communists? The present writer has seen no 
materials which would shed light on their activities, nor 
Is he familiar with any speculation on this subject by 
other students of Chinese Communism. 

We do not know who the TASSmen In Yenan were. However we can ask 

what. In fact, they were doing In Yenan. As we know that probably from 

at least as early In March 1938 and certainly from October 1943 on that 
74 

the Chinese ware regularly monitoring the TASS radio transmissions. 

It seems somewhat Implausible that with only two or three Russians sent 

73McT^ne (58), pp. 175-176. His date of 1942 for the earliest 
known prenonce of TASS correspondents In Yenan Is Incorrect even In 
terms of his own sources. The earliest date available to either McLane 
or raycelf is 28 October 1943, given by the Bands, Also had McLane 
closely examined his oxm cited sources he would knew—as noted above- 
both the Bands' rumor that the TASS correspondents were sending dispatches 
to Moscow via Chungking and Formen and Stein's statements that they 
constituted a sort of Soviet PR in Yenan. These are dubious "materials," 
but materials nonetheless. 

74 
Whaley, Daily Monitoring of the Western Press in the Soviet Union 

and Other Communist States (Center for International Studies, M.I.T.,  ~ 
March, 1964), pp. 16-25. Miss Sues (44), pp. 282-3, 286, notes inter- 
national monitoring in Yenan in March 1938. The Bands (1948), p. 256, 
describe seeing in Yenan on 21 October 1943 in the offices of the Central 
Printing Press (publishers of the Yenan Daily) "their listening stations, 
with special receivers tuned to Intercept all the better-known inter- 
national news services, including Reuters, Tass and Domel.'1 Miss Strong 
(49), p. 22, observed this same international monitoring from August 1946 
through March 1947. 



■- f«nmmmm»mn ■ . ■'' ■' *f '' #«1S '- 

-25- 

to Yenan, the TASS contingent would be merely occupied with providing 

a service t.iat the Chinese appeared to be handling well enough themselves. 

At the very least, I presume that the Chinese welcomed them as advisers 

in interpreting the trnnsmlsslons from Moscow. In addition, I suspect 

that they also provided a channel for transmission of secret communica- 

tions from the Soviet Government or Party. Furthermore, I would suggest 

they were also reporting on Chinese Communist activities to Soviet 

intelligence. 

In any event these TASS correspondents had left Yenan by the time 

; Payne briefly visited in June 19A6 durii 

were only two Russians in Yenan, both doctors.' 

Robert Payne briefly visited in June 19A6 during a truce period. "There 
.,76 

That Soviet journalists under Stalin were not above espionage 
on fraternal Cotanunlst patties is seen l;i the activities of Pavel F. Yudin 
in 1947 and 19'tS in Belgrade where ha sinultaneoualy edited the official 
Cominform Journal (For a T.p.r?tinR Peuce. for a People's pp.iPocracY)i offi- 
ciated as the Soviet U.iion:s ijerm.inent Ccrrinform representative, and spied 
for the KKVD. See Fitzroy MacLean, The Herntic (New York: Harper, 1957), 
p 315. 

Furthermore, the only foreign official there—an American major 
with the U.S. Yenan Observer Group—had assured himself that the two 
Russians were not moonlighting. Payne (47), p. 68. This was confirmed 
two months later by Anna Louise Strong who arrived in August 1946 when 
"the only Russians around were two doctors who had flown in with the Red 
Cross supplies and Chiang Kai-shek's permission sometime earlier from 
Manchuria when the Russians were still there." Strong (49), pp. 17, 25. 



-26- 

V.  SOVIET CORRESPONDENTS IN THE CPR: 1949-1964 

On 2 October 1949—two months before the Nationalists fled to 

Taiwan—the USSR extended diplomatic recognition to the newly triumphant 

People's Republic of China, which had been established the previous day. 

This act was accompanied or soon followed by a flood of Soviet diplomatic, 

ccmerclal, technical, and cultural personnel. TASS received permission 

to open an office in Peking in the month following recognition. 

Presumably the Soviet correspondents already in Nationalist China 

were involved in the initial transfer of accreditation, as were the Soviet 
78 

officials there.   However, this should not b? assumed out of hand, 

because the type of Soviet personnel accredited to Nationalist China might 

well have been thought by either the Russians or the Chinese as unsuited 

for dealing with Communist China. One could even imagine an immediate 

transfer of certain key staff, particularly those serving state security, 

or military espionage officers under diplomatic or journalistic covers. 

In view of the rather conclusive evidence that the majority of all 

Soviet foreign correspondents during the period from the 1937 purge to 
79 

the death of Stalin in 1953 were Soviet espionage agents,  it would be 

Lynn and Amos Landnan, Profile of Red China (New York: Simon and 
Schuster, 1951), p. 147. The Laudmans were in Communist China at that 
time, as American journalists. 

78 
For example, the Soviet Ambassador, N. V. Roshchin, continued to 

serve in the new regime for three years until replaced by A. S. Panyushkin 
who had himself been a former Soviet Ambassador to the Nationalists. Klaus 
Mehnert, Peking and Moscow (London: Weidenfeld and Nicholson, 1963), pp. 289- 
291. See also K. M. Panikkar, la Two Chinas: Memoirs of a Diplomat (London: 
Allen and Unwin, 1955). 

79 
Whaley, Soviet Foreign Correspondents (1970), Chapter V. See also 

Kruglak (62) for similar conclusions based on analysis of documentary 
materials. The author's conclusions confirm Kruglak's, using additional 
documentary sources as well as by noting sharp and indicative discontin- 
uities in personal backgrounds of Soviet journalists for the periods 1919- 
1937, 1937-1953, 1953-present, based on an examination of over a thousand 
Soviet journalistic biographies. 



■■■•■■•-•i^jl-W-fTO-iJ«.-' 

-27- 

surprialng to find the same personnel continuing to serve for any 

extended period In the new fraternal regime. Unfortunately I lack data 

for the ctjclal year 19A9, but of all Soviet journalists known to be In 
80 

Nationalist China In previous years, none appear in China after 1949. 

This point should be stressed because the preoccupation of some 

authorities with the covert activities of Soviet Journalists, in particular 

places and periods, desensitized them to data which indicates both local 

differences and changes in the general system. A splendid example of 

the errors that this static, unhistorical view can create Is given by 
81 

American Journalist Paul F. Healy who wrote in 1951 that! 

A splendid example of the Tass-spy breed is one Vladimir 
Rogov, who directed the main lass bureau in Nationalist 
China frun Shanghai, while simultaneously heading up the Far 
Eastern Soviet spy ring. When the Chinese Reds took 
over, Rogov moved his two-faced operation to the new govern- 
ment's seat at Pelping, presumably to spy on Russia's 
ally. 

In (or about) April 1960 there were A0 members of the foreign press 

corps ir Peking. Of these, eight were Soviet, about an equal number each 

from East Europe, the Asian Communist countrleo and *.he Western Communist 

press (British, French, Italian, Austrian, Canadllßn, and Israel Epstein 

from the U.S. Nation?! Guardian), tvo  from Yusoslavia, and three from 

the "Capitalist" press (one each from Reuters, Agence France Presse, and 

the Toronto Globe end Hail), and seemingly only one from a non-Communist 

Asian country (Indonesia). Of the eight Soviet Journalists, three were 

from Pravda, three from TASS, end one each from Izvestiya and Komscmol- 

skaya Pravda. The protocol order for the foreign press corps placed the 

80 
Unpublished graph of biographies. 

^aul F. Healy, "Stalin's American Snoops," Saturday Evening Post. 
Vol. 223 (20 January 1951), p. 49. 



-.   --■ i-.' ■,s%-i' !,«r*,T.'.T?(V -■ 

-28- 

Sovlet Journalists—In the above order—over those from all other 

fraternal Communist states; next came the representatives of the Western 

Communist press; and last, the three "Capitalists." 

In addition to the permanently assigned Soviet correspondents in 

China, a rather large number of contacts occurred through temporary 

visits. These were either in the form of delegations of Soviet journal- 
83 

ists  or of special correspondents coming to China to cover only one 

event such as the inauguration of a new airline service, celebration of a 

national anniversary, or arrival of a Soviet Party delegation. The 

significance of special correspondents is the quite straightforward one 

of indicating the propaganda and/or official importance as perceived by 

the Soviet leadership. In the case of delegations, however, the offi- 

cially announced circumstances of sightseeing, dinners, handshakes, ecc., 

often prove later to have masked substantive negotiations between delegation 

and host. Unfortunately, we can only idly speculate as to hidden signi- 

fications, if any, of these journalistic delegations. 

A. TASS 

The TASS China bureau was transmitting dispatches from its new head- 

quarters in Peking from at least as early as 4 July 1951. Despite the 

recent vicissitudes of Sino-Soviet relations, this bureau has continued 

(at least through 1963) to operate although—as we shall see below—not 

without some harassment. 

82 
Frederick Nossal, Dateline—Peking (New York: Harcourt Brace & 

World, 19G3), p. 165. Nossal, Peking correspondent for the Toronto Globe 
and Mail, cites a booklet issued to foreign correspondents by the Information 
Department of the Chinese Foreign Ministry. These booklets list the names, 
news media, countries, and protocol order of all members of the Peking 
press corps. 

83 
A virtually complete listing of such delegations can be compiled 

and analyzed from the indexes to the Current Digest of the Soviet Press 
(CDSP) and the Survey of the China Mainland Press (SCMP). 

8A 
Latest noted TASS China Bureau dispatch was filed in Peking on 

27 August 1963. 



^»■•^t%ismmeesuiamti-f ■ *• •  '«'V^Sfe'«^* . n- 

-29- 

Judglng from the frequency of TASS dispatches datellned Shanghai, 

It appears that TASS also maintained a permanent sub-bureau there, at 

least during the period 3 July 1951 to 10 December 1954. 

It has proved quite difficult to establish either the number or 

names of TASS correspondents in China. Even when In late 1958 TASS first 

began to publish some of its dispatches under the by-lines of its foreign 

correspondents, this personalization was not extended to TASS correspondents 
85 

reporting from Communist countties. 

B. Pravda 

Pravda has maintained a major foreign bureau in the Chinese Peoples 

Republic (CPR) since at least late 1950. Indeed, one measure of the 

salience to the Soviets of China news coverage is that fact that from 

mid-1953 to mid-1959, the four-man bureau was the largest one maintained 
86 

abroad by Pravda.   Thence the bureau gradually contracted to its 

present (1963) size of two, probably in consequence of the deteriorating 

Sino-Soviet relations. 

C. Igvestiya 

Ixveotiya, the official newspaper of the Soviet government, has 

consistently maintained a smaller staff of correspondents in China 
87 

than Pravda, 

85 
Whaley, Soviet ForelRh Correspondents (1970), Chapter VII. The 

only exceptions (why?) arc Cuba and East Germany. Even TASS Yugoslavian 
bureau dispatches continued to be published anonymously. 

86 
Most Pravda bureaus are one-man operations. The only known cases 

where as many as three Pravda men were assigned to one country were in 
North Korea in 1950-51 (covering the war) and in the U.S. since 1962 when 
a one-nan Washington, D.C., office was opened to supplement the normal 
two-man office in New York City. 

87 
Whaley, Soviet Foreign Correspondents (1970), 

\ 



-30- 

VI.  THE SINO-SOVIET RIFT AND DETERIORATING PRESS RELATIONS 

The relations between the Chinese Communists and ' ne Soviet Union 

have never been entirely smooth, either at the Party or state levels. 

Even those periods of relative smoothness In the 1930's and 1940*8 were 

perhaps merely the result of little contact. The successive Soviet leader- 

ships have never wholeheartedly approved the various Maoist programs and 

Soviet material assistance invariably flowed from less than ungrudging 

fraternal negotiations. Despite the mutuality of ideological background 

and ultimate goals, the divisive elements ever present in the operation 

of their day-to-day policies now (1964) clearly dominate both the 

state and Party relations of China and Russia. The revelations from both 

Peking and Moccow in 1963 and 1964 are sufficiently frank and detclled and 

documented to end any lingering doubts about the validity of the above 

judgment. 

Before 1963, both Sinologists and Sovietologists were divided in 

the relative weighing they assigned the binding forces of Ideology and 

the dividing forces of existent international policy making. Observers 

obsessed with Ideology faDed to recognize the historical, psychological, 

economic, and political factors Lime tended tc disturb the relationship. 

Conversely, twny persons of the Old China Hand persuasion had perhaps 

underrated the binding forces, both ideological and, in some cases, 

political. 

In any event, the implications of the present (1964) stage of the 

Sino-Sovlet rift now extend far beyond the Chinese and Russian borders 

as a result of the choice between the CPR and the USSR which is now being 



-■.'!WKmnm*.m.vw . ■ ^W   ^Wl 
\ 

-31- 

88 
forced on the various Communist states  and the opportunities for 

maneuver opened to several non-Conmunlst nations. We can expect that 

the operating conditions of both Soviet and Chinese journalists will be 

affected by these relationships. 

From the very moment of Communist takeover In Peking In February 

19A9, the official Communist news agency, NCNA, followed the International 

pattern of Communist news agencies of depending on the TASS wire and 

Pravda for most of Its foreign news, at least that portion which was 

passed to the public. This pattern was spread throughout the Mainland 
89 

as the advancing Peoples' Liberation Army swept up city after city. 

In the summer of 1949, Michael Lindsay (now Lord Lindsay of Birker) 

revisited North China as New Statesman and Nation correspondent and 

was displeased to note that "the general standards of foreign news 

reporting were those of the less reputable Urltlsh or American press 
90 

(with bias reversed)."   Finally, by a Government order effective 

88 
For example, when in 1963 all states were invited to sign the 

partial nuclear test ban treaty ("Treaty of Moscow"), Ncrth Vietnam could 
no longer equivocate and publicly refused to sign, thereby committing 
herself at that time, clearly if uneasily, to the Chinese camp. P. J. 
Honey, Comm-jnlsm in North Vietnam (Cambridge, Mass., The M.I.T. Press, 
1963), pp. 195-196. See also P. J. Hcney, "North Vietnam: Divided 
Counrcls in the Party," China News Analysis, No. 503 (Hong Kong: 
13 March 1964). 

89 
A. Doak Bamett, China on the Eve of Cocmunlst Takeover (New 

York: Frederick A. Fraeser, 19S3), p, 351. Professor Barnett \:as China 
correcpondent for the Chicago Daily News during the period 1947-49 
described in his book. OtCo B, ven der Sprenkel observed the same 
development in North China where he was a Visiting Professor at National 
Nankal University in Tientsin in 1940-49. New China: Three Views (London: 
Turnstile Press, 1950), p. 13. This was independently confirmed by Robert 
Guillain, the distinguished French Journalist of Le Monde, who made an 
extensive visit to China in 1949. 0^. cit., p. 105. 

90 
0£. cljt., p. 125. Lindsay had been Radio Adviser to the Eighth 

Route Army during his stay in Yenan from 1942 to 1945, having fled there 
from his university position in Peking when Britain entered the Pacific 
War. 



-32- 

1 September 1949, all foreign news agencies were expressly prohibited 
91 

from distributing their news services Inside China. 

Soviet political domination of the satellites was accompanied by 

adoption of the Soviet style of organization and operation of the press, 

news agencies» and radio. This was soon followed by direct control over 
92 

supply of non-bloc news by TASS.   This situation was legitimized in 

1950 by the Conference of News Agencies of the Peoples* Democracies. 

This conference produced an agreement for coordination of news handling 

policies that established TASS as the principal source for foreign 

news dispatches for China as well as Albania, Bulgaria, North Korea, 

Czechoslovakia, East Germany, Hungary, Poland, and Rumania. These states 

continued their former news exchange agreements with such Western wire 

agencies as Reuters and AFP, but as these now disappeared from '■he  public 

press, we can only presume that such news was used for reference inly, 

that la. In the so-called Red TASS monitoring reports circulated iaily 

to selected officials. 

But TASS' monopoly In the bloc news agencies was short-lived. 

Theodore Kruglak states that it did not last beyond the end of the Korean 
93 

War but gives no examples prior to 1953.   However, Kruglak's theory 

that the successive staces and varying degrees of TASS monopoly are the 

direct reflection of political strains with Moscow and not merely a 

function of TASS's technical proficiency in news diffusion seems to be 

supported both by his own data as well as other data now available to me 

in addition to the other general indices that have become so visible 

since 1963 as a result of the Sino-Sovlet split. 

Landman (55), p. 94, 

92 Kruglak (62), pp.  51-61, provides an excellent summary of the 
relationship between "TASS and its Satellites." 

^Kruglak (62), p. 58. 



.. -, mmutmtwtmmmttmim^:,« ;.s.   U«1'' i" -/-■-; '■"''': : 

-33- 

In 1956 William Stevenson was in Peking when NCNA suddenly "took 

precedence" over TASS and all other news distribution channels in China, 

"something no Soviet satellite nucceeded in achieving for its native- 

born agencies." Up to that tlPi« the TASS and Radio Moscow bureaus in 

Peking had received priority over all other Peking foreign press bureaus 
94 

in receiving official news announcements. 

By 1958—I have not yet established which year—NCNA had moved 

aggressively to expand its services in Asia. It had largely replaced 

TASS as the principal source of foreign news for the North Korean news 

agency (Chung Yang Tongshin). It had become a major supplier ffor the 

Communist or fellow-travelling press in both Burma and Thailand. Radio 

Peking transmitted extensive NCNA news broadcasts at dictation speed to 
95 

the entire Southeast Asia region and the Mongolian Peoples Republic. 

Soviet journalists were apparently also included among the special- 

ists supplied to the Chinese under their aid agreements. Mikhail Klochko 

describes one young man whom he was told by an outspoken Soviet Embassy 

official had been sent by TASS at the request of the Chinese to teach 

journalism and had been doing considerable touring through the country. 

For this he was paid 650 yuan by the Chinese in addition to his regular 

ruble salary, an amount considerably in excess of current Chinese salaries 
96 

for comparable officials. 

94 
William Stevenson, The Yellow Wind (Boston: Houghton Mlfflln, 

1959), pp. 23-24. Stevenson wia based in Hong Kong as the Far East 
correspondent for the Toronto Star and Toronto Star Weekly from 1952 to 
1958. He returned around 1960 to Hong Kong for The Globe and Mail 
(Toronto). 

95 Kruglak (62), p.  58, based on his interviews with North Korean, 
Mongolian, and Burmese delegates at the spring 1958 Congress of the 
International Organization of Journalists  (I0J)  in Bucharest.    Of course, 
at that time, these Informants denied any Sino-Soviet Ideological differ- 
ences, merely expressing a "preference" for the Chinese presentation. 

96 Mikhail A. Klochko, Soviet Scientist in Red China (New York: 
Praeger, 1964), pp. 62-63. 



H^iwmw»»»"« .-■i t^ i.w.vxjw^-.w^e^ 

-34- 

In any case, such technical assistance in Journalism as may have 

been extended ended abruptly in August 1960 when all Soviet advisers 

were withdraxm in accord with the Soviet note of mid-July recalling all 

Soviet nationals working in Chinese organizations. However, constraints 

on dealings of Soviet advisers and specialists had begun earlier from the 

Chinese side. During an earlier trip in 1958 Klochko had noticed little 

difficulty in interpersonal and official contacts with Chinese fellow- 

scientists or bureaucrats; however it was subsequently reported to him 

that in late 1959 the Chinese authorities had begun to closely restrict 

the movement of Soviet nationals, requiring them to be accompanied at 

all times by their assigned guide-interpreter. Finally, following his 

return in 1960, Klochko noted that within a week of the publication on 

22 April 1960 of the "Long Live Leninism" article in Hung Ch'i [Red Flag] 

it had become evident to Klochko that a directive had reached most Chinese 

in regular touch with Russians that forced them to sever all personal 
97 

relations with their Soviet colleagues. 

Frederic C. Nossal, an Aus train journalist, was Peking correspondent 

for the Toronto Globe and Mail for eight months in 1959-60, He describes 

the socially and professionally isolated, travel-restricted life of 

Peking's foreign community and makes it quite clear that these constraints 
98 

applied equally to the Soviet diplomats and correspondents in that period. 

97 
Klochko (64), pp. 147-193, describes in great detail both his 

personal observations of these changes and the official reasons given 
privately at the time by both the Chinese and Soviet authorities to all 
Soviet advisers. 

qo 
Nossal (63), pp. 13, 25-27, 69, 163-5, 182. Nossal arrived in 

Peking in early October 1959 and left in June or July 1960, He was forced 
to leave when the Chinese Foreign Ministry refused to renew his visa on 
the grounds that his reports had not been entirely "accurate," although 
he had just been condemned by Tline for his "uncritical reporting" and 
"approving copy," 



.">«RSKS!)Wat8BiaMBlnteB-v- f.   ■- •»•■Mim^lv-i'^Ällt'H .^ 

-35- 

The eight-man Soviet press corps In Peking—three each for Pravda 

and TASS, and one each for Izvestiya and Komaotnolskaya Pravda—were as 

dependent on the official press handouts and briefings as the represent- 

atives of East European, Western Communist, and Capitalist press for news 

coverage of China. These were handled by the Information Department 

of the Foreign Ministry, the sole official contact with all foreign 

Journalists. Independent searching out of news was almost impossible. 

In addition to tight limitations on travel. Interviews with officials, 

even admission to certain "public" places was restricted. Nossal notes 
99 

that«. 

The Peking citizen was always on the lookout for party 
spies, and was therefore of little use to the foreign 
reporter,   ... Political conversation anywhere was out of 
the question.    Several Communist and Western reporters who 
spoke Chinese told me that when addressed in the street 
people would either smile politely and say nothing or would 
simply walk away. 

Judging from Nossal*s account,  the social life of the eight Soviet 

correspondents in Peking—at least in 1959 and 1960—was virtually 

confined to themselves, their 30 or so fellow foreign correspondents, 

the diplomatic corps, and formal social banquets conducted by the Chinese 

Foreign Ministry's Information Department.    "Many of the Russian reporters 

were as unheppy about Peking" and the "arrogance" of the Chinese toward 

all foreigners as were their non-Communist colleagues.    Even at diplo- 

matic functions the foreign Communist Journalists tended to ml>;: more with 

the West Europeans and even Yugoslavs than with the Chinese.    A particularly 

sore point with newsmen was the "refusal of the Chinese to issue invita- 

tions to their wives" with the consequence that "some of the women had 

themselves accredited to a variety of little-known Communist Journals 

so they wouldn't be left out of things." In housing, even the foreign 

99 
Nossal  (63), p. 27. 

100Nossal (63), pp.  163-165. 



-36- 

Conmunlst newsmen often had to live In hotel rooms with their families 

for months before receiving an apartment. 

In 1960, Fritz Steck, correspondent of the Neue Zürcher Zeitung, 

visited China only briefly but observed—as did NoBsal—frlction between 

the Chinese press officials and both the Soviet and East European Journal- 

ists. For example, TASS was excluded from a junket of Journalists of 

"friendly" nations to "newly liberated" Tibet. Steck reported: 

It was a beautiful moment when the TASS correspondents were 
shaking hands with Agence France-Presse and Reuters In the 
Information office and explaining the solidarity they felt 
with their Western colleagues. 

Steck also was witness to the fact that the (Soviet?) and East 

European correspondents did not rush to file dispatches on the official 

announcement of the Impending visit of Chou En-lal to India. In response 

to his query, they told Steck: "Oh, Hsln Hua [NCNA] has put this on the 

wires from Poland down to Albania [I.e., throughout Eastern Europe] about 

six hours ago, so we will be, anyhow, too late." Kruglak notes that this 

behavior was surely in contravention of NCKA's exchange obligations 
102 

permitting the East European agencies free access to Its wire file. 

Peking undertook Its first reported direct harassment of Soviet 

Journalists in August 1963. The unlikely occasion was the 1963 basketball 

championships of the armies of the socialist countries hosted In Peking 

by the National Defense Ministry of China. In a rare display of fraternal 

unity, ten of the old bloc chums turned out: Albania, Bulgaria, China, 

Czechoslovakia, Hungary, Korea (DPRK), Mongolia, Rumania, the Soviet 

Union, and Vietnam (DRV). The event, together with the Soviet partici- 

pation, was given appropriate coverage by the Chinese press media, at 

"Comments on Fritz Steck at the Ninth General Assembly," 
UPI Report. August 1960, pp. 18, 19, as cited by Kruglak (62), p. 58. 

102Kruglak (62), p. 59. 



^nmmimmmmmmp'mm.i ■     '-, UlSli MfWMi'Vn^ 

-ay- 

least by NCNA In Its English language transmissions to Asia and Europe 
103 

on August 23rd and 24th.    Apparently all went smoothly from the arrival 

of the Soviet team on the 23rd, through the opening ceremony on the 24th 

and through the first two days of play (25th and 26th). Then, according 
104 

to TAGS,   on the 27th the officials of the Peking Sports Palace refused 

admittance to the correspondents of TASS, Pravda. PAP (Polish press 

agency), ADN (East German news agency), and the Polish newspaper Trybuna 

Ludu. These officials stopped the correspondents at the door, explaining 

only that "the system has been changed," although the Press Department 

of the CPR Foreign Ministry which had issued the original press cards 

that previously served to get the correspondents in had not notified 

the correspondents of any change. 

On August 30th, NCNA in both foreign and domestic transmissions 

reported a press conference on that day by the Information Department of 

the Chinese Foreign Ministry admitting the incident but stated that it 

was caused by the Soviet correspondents making a "big fuss" about a mis- 

understanding with an attendant at the stadium who was unfamiliar with the 

103 
Foreign Broadcast Information Service (FBIS), Dp.ily Report. 

Far East, No. 168-1963, pp. BRBll-BBBU. This CIA bulletin is hereafter 
cited as USA Monitor. Also BBC Monitor, Pmrt III, No. 1335, pp. A2/2-A2/3. 

TASS Moscow Bureau in English language transmission to Europe, 
1830 GMT 27 August 1963 (Complete text in USA Monitor No. 168-1963 p. BBB4), 
The 120-word story was filed from the TASS Peking Lureau. 

105 
The Boston Globe, 28 August 1963, p. 8, carried a 50-word story 

from the AP Moscow wire citing TASS. The Washington Post, August 28, 
1963, p. D4 carried a 35-word story from Reuters London citing TASS Peking. 
A careful check of the New York Times, the New York Ho rale" Tribune, the 
Christian Science Monitor, and The Times (London) lor the, 27th-29th failed 
to uncover any reference to this story, a rather significant one because 
It is a sensitive indicator of further deterioration in Slno-Soviet 
relations. 



'«JlWfcw.^.     _  , ,....„„,., , „ 

-38- 

speclal arrangements applying to all foreign correspondents. The TASS 

correspondent's report was said to have been "distorted" and constituted 

"an unfriendly action ... detrimental to the solidarity and friendship 

among socialist countries." 

In any case, the Soviet teait defeated the Chinese 74 to 69 in the 

playoffs on 2 September 1963 for the title of Basketball Champions of 

Friendly Armies of the Socialist Countries.    But none of this Is too 

surprising, it is only the latest—and almost certainly not the last— 
108 

overflow into fraternal bloc Journalism of the Sino-Soviet dispute. 

This sort of communication tit-for-tat has also affected the pre- 

viously smooth exchange arrangements between Radio Moscow and Radio Peking, 

whereby each undertook to broadcast In its domestic service and in the 

local language every Monday, Wednesday, and Saturday a half-hour program 

prepared by the other. Radio Moscow discontinued carrying the Chinese 

programs with its broadcast of 3 July 1963, and Radio Peking responded 
109 

by terminating the Soviet program with its 8 July transmission. 

106SCMP, No. 3053. pp. 3A-35; BBC Monitor, Part 3, Series 2, 
No. 1341, p. A2/1. 

Moscow TASS in English, 1918 GMT, 2 September 1963, as summarized 
in USA Monitor No. 172-1963, p. E320. The Chineia graciouoly admitted 
their defect in both foreign and dcTsestic broadcasts. See BRC Monitor, 
Part 3, Series 2, No. 1343, p. A2/1. 

108 
Since writing this in 1964, many nlmilar incidents did occur. 

For example, at an I0J conference in Jakarta and the Czech expulsion of 
NCNA. 

109 
BBC Monitor, Part I, Weekly Supplement No. 227, p. C/l. Radio 

Peking carried its share at 0630-0700 GMT in its medium wave domestic 
service. On 18 July 1963, Radio Moscow added 1-1/2 hours of shortwave 
broadcasting in Kuoyu to China to the previous 5-hour summer 1963 
schedule (not counting the half hour redlffuslon from Peking. BBC Monitor, 
Part I, No. 1307, p.l.; No. 1309, p. C/7; No. 3332, p. A3/13. This 
exchange broadcast program had begun in 1954 and was renewed in 1957. 
Peter Mayer, Sino-Soviet Relations Since the Death of Stalin (Hong Kong: 
Union Research Institute, 1955), p. 118. 



\»?«<niBgaL»ffi'HK • . ' ' 

-39- 

The All-China Journalists* Association "once again" appealed to 

the Cotmnunist controlled International Organization of Journalists (IOJ) 

to "take effective and immediate steps to uphold its aims and protect 

the rights of the news office of a socialist country in its normal 

functions," 

It has been recently (1963) suggested that the Soviet Union may 

soon open—for the first time—overseas news bureaus in Hong Kong co- 

located with a permanent trade mission and even, conceivably but not 

likely, a consulate.    The general purpose of these possible moves 

would be to employ the Crown Colony as a listening-post in the same 

effective way that such other Governments as the United States and Britain 

who are not entirely persona grata in Peking do. This is taken to be 

a direct result of the closing of the Soviet consulates in the Chinese 

hinterland in September 19G2. 

Although this suggestion is highly speculative, it merits attention 

because it went to press only days, if not hours, before Peking initiated 

its first harassment of Soviet journalists during the 1963 basketball 

championships of the fraternal socialist states described above. That 

true prescience may have been involved Is revealed in the following 

developments; 

112 
Apparently for the first time   Soviet Journalists have taken to 

visiting Hong Kong since late in 1963 and have also begun publicly 

reporting on their trips following their return. All that remains would 

110NCNA, 1801GMT 25 August 1963 (text as carried In BBC Monitor. 
Part III, No. 1336, p. A2/4. 

Hhe 29 August 1963 issue of a "confidential" newsletter of that 
otherwise very proper British weekly political-economic journal. The 
Economist. The motive for the trade mission suggested by this "source" 
would be to apply economic pressure on the Mainland. Refugee interviewing 
for Intelligence purposes was also suggested. It further says there have 
already been "feelers" In the form of requests for temporary trade 
delegations. 

112 
The author's draft. Who's Who of Soviet Journalists, gives 

special attention to any Soviet journalists who have served abroad, even 
those who were only on brief "special" assignment to cover a single event 
or who had visited abroad. 



» 

\xm^wmmsm*iwr:.^-: ■.'»M.w't'-Si'ia^'SOSTtw 

-40- 

be to report directly from there and, ultimately, to assign a regular 

Hong Kong correspondent. 

Sometime soon after September 1963, «hen his account was published 

in Nedclya, Yury Popov had visited Hong Kong. His article emphasized 
113 

Chinese Inactivity toward that remnant of "colonialism on their own soil." 

Popov was there on a short visit from New Delhi where he has been sta- 

tioned as Izvestiya correspondent from 1962 to the present (June 1964). 

It seems likely that this trip dates from May-June 1963 when he was on 
114 

special assignment in West Iran. 

On 30 April 1964 Izvestiya published another, rather lengthy, article 

by Po]>ov describing Hong Kong as an imperial remnant.    The story was 

credited to "Special Correspondent" Yu. Popov and datelined "Hong Kong, 

March and April 1964" and contains some eyewitness observations buried 

among a number of generalizations which could have easily been acquired 

without making the trip. Despite the Hong Kong dateline the report was 

published only after Popov's return to India following a brief trip to 

Hong Kong, New Zealand, and perhaps other places. 

Then on 27 May, Pravda published an article   on Hong Kong 

113 
"Hong Kong: Skyscrapers and Rickshaws" by Yu. Popov, Nedelya. 

No, 36 (1-7 Scptetaber 19Ü3), p. 11. Complete text of this 150ü-word 
article in English of 7 September 1963, 1313GMr ^complete text In 
USA Monitor, Mo. 175-1953, pp. BD23-B324, and summary in B3C Monitor, 
Part i. No, 1347, p. A3/1). Nedelya is the new weekly supplenent to 
Izvestiya. 

114 
Popov's Hong Kong visit could have been even earlier, in March, 

when he was in Manila covering an ESCAPE meeting. Whaley, Who's Who of 
Soviet Correspondents (draft, 1964), 

"The Glitter and Poverty of Hong Kong" by Special Correspondent, 
Yu, Popov, Izvestiy*. 30 April 1964, p, 2, Al, 700-word article. 
Excerpts in Lngland translation in CDSP, v, 16, no. 18, pp. 15-16, 

"The Evil Reputation of Hong Kong," by Special Correspondents 
M. Domogatskikh and L, Pochivalov, Pravda, 27 May 1964, p. 6, A 2,000- 
word article. Condensed text in English translation in CDSP, v, 16, 
no. 21, pp. 13-14, 



-■ ■■  ■ mm '-v^lP:*; i   i 

-Al- 

vrltten by two of their journalists who had returned to Moscow having 

"visited" the Crown Colony "during a recent Journey through Southeast 

Asia." The authors charge tnat the Chinese Communist leaders are "doing 

all they con to prevent the spread of the truth about Hong Kong" because 

It Is a "city In which British colonialism and Peking's forelpn policy— 

the sane policy that attempts to pass Itself off as a model of revolu- 

tionism—-get along so well." They state they are constantly shadowed 

during their stay and one received an anonymous telephone call warning 

that: "The sooner you leave Hong Kong the better It will be for you." 

They openly speculate that "somebody was uneasy about our stay" and 

clearly Imply by Irony that both their shadows and their caller were 

Chinese Communist agents. 

In their 1964 article, Domogatsklkh and Pochlvalov mention that 

this recent trip had been foreshadowed by an experience two years 

previously when they had Inquired at the Chinese Embassy In New Delhi 

for Information about air and rail travel facilities from Hong Kong 

through China to their Intended destination of Vietnam and were most 

strongly—but unsuccessfully-urged to avoid Hong Kong, a transit point 

at that time. 

At the time of their more recent trip to Hong Kong both co-authors 

were assigned to the Pravdn staff In Moscow. Earlier, Domogatsklkh had 

been Pravda correspondent in China (7-195A-1960-?) and Pochlvalov with 

Koirsomolflkayq Pravda. Actually, I suopoct the "we" covering the 1962 

transit of Hong Kong applies only to Domogatsklkh. 

The fact that the content of all these articles on Hong Kong are 

part of the current (1964) propaganda barrage in the Slno-Sovlet dispute 

would seem a weak argument for any claim that the visit of Soviet 

journalists to Hong Kong was prompted merely to collect editorial data. 

All the significant content of this material was already available in 

Moscow. Furthermore, the delayed publication of the material suggests 

that the correspondents were not there primarily to get a "hot" story. 



-42- 

A more plausible explanation Is chat given by Domogatsklkh and Pochlvalov: 

Hong Kong Is a convenient transit point for trips through Southeast Asia. 

Nevertheless, I suspect that these recent Soviet journalists were also 

exploring the ground for possible future establishment of news bureaus 

In Hong Kong. This would seen a likely development should the Slno- 

Sovlet dispute continue even without a formal break. Even now the Soviet 

government must feel the need of more listening posts for China and a 

Soviet "presence" In Hong Kong might well be Judged by the British 

authorities to offer greater deterrent value to Chinese pressure than the 

obvious provocation It would represent. 

Whether or not the Soviet Government plans to open a listening post 

In Hong Kong, It Is true that there has been a steady contraction of 

their news collection In China since 1959. First, the number of dis- 

patches filed In China and published In the Soviet central press has 

dropped off markedly since the Slno-Sovlet split erupted openly In 1962 

and 1963, despite the fact that overall coverage of China Increased In 

this period as a direct result of the published polemics. Of course, 

the number of dispatches publlehed Is not a necessarily reliable Index 

of the number transmitted by Soviet news bureaus In China. However, 

we do have a better Index supporting this tentative conclusion: namely 

the number of Soviet Journalists In China. Here a marked decline 

may be noted In the following table: 

PR(WDA 

2 

TASS 

27 

IZVFSTTYA TOTAL 

1952 5 

1953-1958 4 3? 8 

1959-1960 3 3? 7 

1961-1963 2 3? 6 

1964 2 1? 4 



-U3- 

BIBLTOORAPHY 

Band,  "illiam and Claire 
Two Yearo v/ith  the  Chiner.o  Connunists.     riew Haven: 
Yale  University  Press,  l^JUÖ. "" 

Barnett,  A.   Doak   (19 21- ) 
China on the  Tve  of Connunist Takeover,     flew York: 
Frederick  A.   Praeper,   1963. 

Bertram,  Janes 
Unconnuored.     tlev; York:     John  Dav,  19 39. 

Blank fort, Michael 
The   Bin Yankee:     The  Life  of Carlson  of the 
Haiders.     Boston:     Little,  Broun,  1947). 

Brandt, Conrad,     Benjanin  Schv/artz,  and John  K.   Fairbank 
A Documentary  History  of Chinese  Connunis'n. 
London:     reorr»e  Allen  6 Umnn,  1952. 

Cha^berlin,  "illia-n Henrv 
"The  Soviet  Press", Asia,  V.   27,  To.   5   ("ny  1927) 

Chao, Mino-henr 
"The  ''ar-Ti^e  Press"  in The  Chinese Vear Book; 
193B~1939.     Chunrkinc:     The" Co^rnercial  Press, 
Ltd. ,   1939. 

Chen,  Stenhen,   and P.obert  Payne 
Sun Vat-sen:     A  Portrait.     He-./  York:     Pie  John 
Day  Conpflnv ,  14 Ü5^ 

Chenn,  Tien-fonr» 
A llistovv  of Sino-Pussian  Relations,     "ashin^ton, 
D." C.:     Public Affairs   Press,  1957. 

China Handbook:     19 37-19U3.     Hew York:     The ''acmllan 
Comnanv,   19 »4 3. 

China Handbook;     19 37-19UU.     Chunnkinn:     Chinese 
"  Ministry  o^" In foliation,  19 UU, 

China Handbook;     1937-19^5.     Revised and Enlarged with 
19U6   SuDplenent,     TIew York:     The f'acMillan Con- 
nanv,   19 U7, 

China Handbook:     19 50, 



I 
" ■ -v« ,- 

.Uli. 

The Chinese Year Book;  19 37. 

Foreign Broadcast Information Service (FBIS), Daily 
Renort. - 

Desnond,  Robert '/. 
Tho.   Press  in  ''orld  Affairs.     Mew York:     D.   Annie- 
ton-Century  Company,   13 37. 

Ehrenburn,   Ilva     (1891-1967) 
Eve  of "ar.   19 33-19U1.     London:     MacCibbon  and 
Kee,   196 3. 

Eudin, Xonia Joukoff,  and Robert C.   Horth 
Soylet  Russia  and  the  Er->st;     1970~T327:     A 
Üocumentary  Survey,     Stanford:     Stanford  Üni- 
versity  Press,   1957, 

Fischer,  Louis     (1896-1970) 
Hen  and  Politics:     An  Autobio^ranhy.     'lev;  York : 
Duell,  Sloan,  and  Poarce,  19m. 

Fischer,  Loui1: 
Th2  Soviets   in  '.'orld Affairs.     London:     J.   Cane, 
TÜ30,   2   vols. 

Forman,  Harrison 
Renort  fron Red China.     Hew York:     Henry  Holt 
and  Company,   19U5. 

Gayn, Mark J, 
Journey from the East.  New York:  Knonf, 19im. 

Hanson, Haldore 
Humane Endeavor:  The Storv of the China ''ar. 
Hev; York:  Farrar £ Rinehart, 19 39. 

Healy, Paul F. 
"Stalin's American Hnoons", Saturday Even in p. 
Post, Vol. 22 3 (20 January 1951). 

Home r, Jov 
Davm "atch in China.  Boston:  I'ouphton Mifflin 
Company, 19 m. 

Hsu,  Chao-yunn 
"The   Press",  in  The Chinese  Year Book:     19H3. 
Bombay:     Thacker-1  Co.,  Ltd., n.d. 



-45- 

Isaacs, Harold P.  (1910-   ) 
The Traredy of the Chinese Revolution,  London: 
Seeker 5 ''arburp, 19 38. 

Klochko, Mikhail A. 
Soviet Scientist in Red China.  Hew York:  Praener, 
196U. 

Krurlak,  T.   E. 
"The  Role of the American^ Press in International 
Affairs,"    Nicman  Reports',  vol.   IB, no.l, Jan. 
196 7. 

Landnan ,  A"\os ,  and Lvnn 
Profile   ofR^d China,     tlev;  York:     Sinon and 
Schuster,  1951. 

McLane,  Charles   B,     (1919- ) 
Soviet  Policy  and the Chinese  Connunists, 
19 31-19^6.     New YorE"!     Columbia University 
Press,   1958. 

Mayer,  Peter     (1925- ) 
Sino-Soviet Relations  Since  the  Death  of Stalin. 
Honp, Konpl     Union Research  Institute,  1955. 

Mitarevskv,   N. 
'forId Wide  Soviet  Plots   as   Pisclosed by  Hitherto 
Unimbli shed Documents   SelyeTTat^the  U.S.S.^. 
Lnbassv  in  Peking.     Tientsin:     The  Tientsin 
Press,   1927. 

flew China:     Three  Views,     London:     Turnstile  Press, 
 isw.  
North,  Robert C.     (191U- ) 

Moscow  and Chinese  Connunists»     Stanford: 
Stanford University  PressV_I^53. 

Mossal,   Frederick 
Dateline-Pekinn.     Mew York:     Harcourt  Brace   6 
''orld,  156 3. 

Payne,  Robert     (1911- ) 
Chun^kinn  Diary.     London:     "illian Heinemann, 
-mr,  

Peck, R rah an 
Ttro Kinds  of Time.     Boston:     Houphton Mifflin, 
T^n  



-i|6- 

Pick,  Eunen™ 
China in  the  Grip of the   Reds.     Shanghai:     China 
Daily  f!ews  and iterald,  192V. 

Schwartz,  Harry     (1919- ) 
Tsars,  MandarinSj  and Connissars.     Philadelnhia 
and  mvi York:     Linnincott,   19BU, 

SCMP 
SEE:  Survey of the China Mainland Press. - - — 

Snow,   Edr-ar     (190r ) 
Handon notes   on  Red  China   (1936-19U5 ).     Canbridre: 
Harvard  University  Press,   1957, 

Sokolsky,  Oeorr«?»  E. 
"Th?  Kuonintanr"  in  The  China  Year  Book,   192B. 
(Tientsin:     n.d.), r>.   1317. 

Stein,  Günther 
The  Challenge  of Red China.     Hew  York:     •IcCraw- 
Hill  Hook  Connany,   Inc.,   19U5. 

Stevenson, "illia"\ 
The Yellow "ind.  Boston:  Houphton Mifflin, 1959. 

Stronp,, Anna Louise  (   -19 70) 
The Chinese Conquer China.  Garden City, '.'.Y.: 
Double day, 19 U9, 

Stronp, Anna Louise 
One-Fifth of Mankind.  Hew York:  Modern Are, 19 38, 

Sues, Ilona 
Shark Fins and Millet.  194M. 

Survey of the China Mainland Press (SCMP).  Honp Kon": 
U.S. Consulate General. 

Tonp, Hollinpton K.  (188 7-   ) 
Dateline China.  1950. 

U.S.A.  Monitor 
^ETTü     foreipn  Broadcast  Information  Service, 
Daily   Report. 

Utley,   Freda     (1898- : 
19 39 

Vauphn, Miles '•'. 
Covering the   Far East.     New York:     Covici,   Friede, 
vnr.—'  



:  inincwsif.'Slssr.tiM Wim' rmim ■■ 

-47- 

'•'ales ,   Mvn 
Inside  Red Chr.na.     Mew York:     Doubleday,  Doran, 
6  Company,   IfltST 

"an,  Yah-Kan" 
Rise  of Comnunisn in  China.     llonr»  Konp:     1952. 

'Jhaley,   Barton     (19 2 3- ) 
pciily Monitorinp of the  'festem  Press  in  the 
Soviet "Union  and  Other Co^TTiunist  StatesT 
Center  for International  Studies, H.I.T., 
Karch,   196 4.) 

'fhaley, Barton 
Guerrilla Connunications .  Cambridge, Mass.: 
'T.I.T., Center for International Studies, 1967. 

'.tialey. Barton 
Soviet Foreign Correspondents.  Ca'nbridne, Mass.: 
M.I.T., Center for International Studies, 19 70, 
dittoed. 

'Jhaley,   Barton 
"'Jho's  'Jho of  Soviet  Journalists   Snecializinp  in 
Foreipn  Affairs."     Draft,   1961-1965. 

'•.'hite ,   Theodore   H. ,  an(] Annalee  Jacobv 
'rhun<3er Out of China.     'lev;  York:      .'illian  Sloane 
Associates,  1946, 

'•,'ilbur,   C.  Martin     (190 8- ) 
Docunonts   on  Connunisn,   Mationalis«i,  and  Soviet 
Advisors   in Chinar~19IB-1927.     Flew Vork : 
Columbia Universitv   Press,   1956, 

Millouphbv, Charles A.     (1892- ) 
Shanghai  Conspiracy.     Hew York:     E.P.   Dutton,   1952, 



·----------··· ___ .., ______ _ 
~;·:ct:.-l~v Cl.;:.o <: · \;,v, . 

f~~~~..,.--\•,..., ... ~.,,-·· ... " ..... ~,· .... ,,.o...,_-..,.;,.-,'l""-"'t\'-O.H••·•~~-~:·,'.·~·,;:·:~ •. ·~~~~>~.""·7..::~·~ ~,.,._' .... ,•_. ·.:-··::• •.•~U6..;.ln'•·~.H;.·_,., ..... ~ .. 
' .J,.~, ..... ,\ ..... ,1. ~· .. ~· •... .,;_. .'\,·.··"t' 

2------.::l~~.!,:~ .. ~.·o,J:::~~!~:.f.'~~;·.· . .:--~~:.;~!.!!-.~;:.~::_.:~~:.~:·:.;~,..::.!.,!~:; .. .":.:~~-;Z.~'.'-~~-~-~:;;:.~~~...!}'~;r/~.::: :}_~ .. -~:~_·'~:'____. 
~I, Cr.I•41NA T;N,W AC Tt"YlT':" /=·;)oj.l~t::l~ !.UI·\.;;:) i~w. f(CJ-101-Ci ::,..:,;..;-·,,')'y t;_,..;..;.:,I;'<C,,;.":"t::;,r, 

! l'!.J.ss.:tdlllsctts In:;titutc of Technology ! ;Jn::lr:.~_;s·i. f:; ;e,r\ 
~ Center ior Intcrn.:1tion.:~l Stlidics f;:~;-:J,;.- -
.. ___£.:1t:lb~ id g.:! , N.:1ssachuse t t s ______________ .._: __________________ _ 
~ ) .~:; u ~ l ,, T T l T ~ " 

~ 

~1 
SOVIET JOU~'.J.'\ALISTS IN CHINA 

·--· f.-' :Ji.SC;'l•PT:v.;: 1"~0TE:t (~'/;,JO o.':o~~o:-: 4:'!-J !.-::tc,J7.r O:.o.;o.:;' 

. Scientific Interim ,--.. ·------------------·-·--------·--------·~--~ !· .:.""":'~Co{U) :.··.~:t. o'l..'\::c, o;t;:J~: !:-:i:t•J, .t,;lt:.llrt'o)J . 
~ ( ~::_r'i.:u:·. \~J:--:al\;;:~l 

~.... ·--·-------·------·-------:--.--:---·----1, .'\.;.:,;.::;;1 ":"' \,j,A·.·~~ .. .,~. ·;;:,;·r.~l.. NC'Io -~'1t' ~AC~Ji, p·J ... NO. 0~ n.=., 
i :'•·':'.::·cr. lS7C , ______ j _____ :-~2 l___lj£; ·-------
':i~7i<1 ... ~0"'7~..,. ,.-,,-.-AE--4-9_(_6_3_8-)1237 (AllPA) ·)•:· ;;::::~IN"'':oH•l 1lf:"OqT N:..;~o. #:;!.) 

·; 
r. 

9717 C/69-Sl . ;_________ - . . . r 
~ J ~. 61101D Jt:.::.. t;.·t:ll':r;: ;.,t::t:ac~":" ...,otst (;.ny :): • .,(/: iM:mO.:t:.a :ia.tt m:,y o:, ,.,t;~-n-:;. 

._~j" •. ;,::;,.-:.\ 
~ 
~ lio 6313:3 70 
<~-------------~ ~::. o~: ··; ... ~ .... ._-;-,·.;.N :.·~·A·: ;i.~::.rwT 

~ ; l. This cocument has been approved for public release and sale; its distribution 
~ is unlimited. 

• -~ .--;-y-~~=;:::;r:~.-::;p_,-;:,-:;;.:-;z·D,: --------------....... ---~-;;r. .. T,;·~.:-c-;.;-,~;:l-I•'-.1-L,-I --. -.. -.. -y-.. -.::-·r-1-lf-l T""Y __ _ 
.I 

J:'SCH, OTHER 
Air ~orce Ottice of Scientific 

! 1400 Wilson :Boulev.:1rd 
' Arlington, Virginia 22209 

Research 
(SRLB) 

·~--~--------·--------------~--------·------~il . .&.\,~';"'-...-'.:;! 

' " ' ~ 

·~:\i~ s".:·~.:.d\' is a brief accc,..\..o~~.·: cf one o: "i.:l" .. e; nin~~r bu·t still 
s:i ~·;:".:._.:..~:.cc:.·~ ~~ . .S?~ctS oi "::he --~:r'.._~,J.~>l·~·;G ·rJl:stc .. : ... ·,: :.~~ ~~~r:~;-so,,..iet !~elations 
.:~-=.. .... ·;.-'.' "":}1:;;: ·~"Ole Of So~.rie·;: ·jo"~ .. !!'z-.,·.-.~--·~st-:; i:'.: .:; . .:-:: c\:)ve:.:-·S the peric 
::. .. ·c'.:. · .. ···20 "~~\-. :~~ss~,.;,(.:.I~: is ;.:he fi·(~~·t ~vr~-:J~:~··,·l·.::~.::..c ·c:~sat;;·\en•: ·~f ·chi.s . 
;-·:~·~·v .... ·~.~1:. ·.·:;slr:.ctc8. ·cc.~ict -:~~cvr..zt:c·~ ... t-::"'..:i:~~~ tr,a sto~; !~rcr:1 -'c~e '.lery 
\::. -:.· .'.' ~c ... ·_-..;.;•<::d fr~'Errv~n·tEJ o:" l.""'elev.;}.:,-;: documentary cai:a. ::;e s~:u.dy 
:::.r~·~~,... ~1-a ·.:he nre~s \ re,:L.:3:tio"1s be·~'.-;~.:::~~1 ·tha So~;iat l~r1icrl arid CJ1i:na 
c..::.:·~ :~~n.:.- i. ·:i ,,~ i!~dic~tol~ of t}1e ::1-:.:·i:t~::··.~ e;~\.1 d~::g~ee of ri f·t i1; t~1eir 
;.:!.en.:...-·· .. 1)·.~-:."":-ical r'alc-:ic:t~s. 1-~::;:i. ... (!O'V:::;:.:,; .. ~!-.-~ .:Jtud·..,, SUf;~ests il1t\=:t.~­
~~~-~·ti.:!. ... ·~;:: ·.;-~ ..... ·~ ~3irr .. ila1 ... ot·uci~.es t.):f 'p~--~s::: :.:--~leitions arr,or!~·: Commtl~ist 
~.·~a~:e;~ ca-: ~~-r·~·ve r .. csearch~rs a.n \·alt~L~bl:.: :!..ndic\~itC~~ bo-c:-t oi the 
s.~.~.:tci·,cy 'l.:u ·c;1~ USSR of D.;..!'ti.::~.::ar :::c1.:r~t~::".if!!; a::-td of the di:-ection ar. 
t;xter.·~ of ::.'if·::. :tr~ inte~··st.:.:.·:: .. ; ~:·~·~·: : ............ ·.......... ·<·_·,.: ~~a!.c.tion!'i. 

L~~~ .... ~.-.. .-~.....___.~:~ ·--!.-:..<.:::.:;o.;...~~.g~~.ca:~--=-..:..:;.Q~~...;. ..... ~·-..: . ... .;...:.~.-··.:..:::::...;:o.;..;.::_;~. 
j~l r"·'J> ;:•::.:<~ .. :. /: ~.,.-v~~. 
,;,.)- ~_j I NOV ~~ o ·-::- •1 ~ .. ....... ·. 

........ w ••• , ............... ,... •• tw;'t... ... ... ···--

l 

I 
I 
I 



• ^iiwraaNnaiBiwsewi ■■■■'■ ,   Iffo..;:;;^^«: 

UnGlas3ified 

Stcurlty ClamilfioUon 

HIV   WONDt 
ROLK 

LINK   ■ 

noul 

LINK   C 

MOLI 

China 
Press 
Sino-Soviet relations 
Soviet Union 

Unclassified 
Security CI»««ific«uon 


